Companyes del zelador diuen que "va agafar el rol" d'arreglar als ancians morts
GIRONA, 30 maig (EUROPA PRESS) -
Una inspecció del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat va recomanar al geriàtric La Caritat d'Olot (Girona) que tingués tancada amb clau la infermeria i l'armari dels medicaments el març del 2010, ja que segons la normativa vigent aquest espai ha d'estar tancat "per evitar l'accés de residents o visitants".
Així ho han explicat dues inspectores en la seva declaració aquest dijous al Palau de Justícia de Girona davant del tribunal popular que està jutjant al zelador d'Olot, Joan Vila, acusat d'onze assassinats comesos entre l'agost del 2009 i l'octubre del 2010.
La inspectora que va estar el març del 2010 al centre ha explicat que la porta i l'armari de medicaments de la infermeria han d'estar sempre tancats per evitar qualsevol problema --amb residents i visitants-- i que cada centre decideix qui pot tenir accés a la sala.
Quan la inspecció va detectar aquest problema es va donar un "termini immediat" al centre per tancar la infermeria i així ho va fer; de no haver-ho solucionat haguessin incorregut en una infracció molt greu, ha comptat la inspectora.
"El que vaig recalcar és que l'habitació de la medicació havia d'estar tancada i vaig veure que l'armari també estava obert, amb la clau posada en el forrellat. Tot el món podia entrar i accedir", ha afegit.
El Departament va fer una segona inspecció quan es va detectar la primera mort estranya, i en aquesta ocasió la inspectora que va fer la visita ha dit que el lloc on es guardaven els productes de neteja tampoc estava tancat.
"La normativa no especifica que hagi d'estar-ho, però en una residència cal vigilar per la seguretat dels usuaris", ha manifestat.
En aquesta visita també es va detectar una altra incidència: que no es feia registre de l'administració de la medicació, tot i que sí de la prescripció i preparació.
Segons la normativa, ha d'haver una correcta administració i organització de la medicació, ha apuntat la segona inspectora.
"Els cuidadors han de poder accedir a la medicació si hi ha una prescripció prèvia, però el que no es pot fer és que donin lliurement la medicació que vulguin o puguin accedir a ella", ha assegurat.
Aquesta també va comprovar que l'espai dels medicaments estigués tancat amb clau, tot i que ha comentat que el lloc on es guardava aquesta clau "era de fàcil accés per a tot el personal del centre".
De fet, com ja han fet altres treballadores del geriàtric en les seves declaracions, una infermera ha corroborat la impressió de les inspectores: "Tot el personal sabia on estava la clau i els cuidadors no tenien restriccions per entrar en la infermeria".
ARREGLAR ELS MORTS
Durant la sessió d'aquest dijous al matí han seguit declarant diferents companyes de treball de Vila, i dos cuidadores han dit que el zelador "va agafar el rol" d'arreglar els ancians que havien mort, fins i tot abans que arribés la doctora a certificar la mort o la funerària.
"Si estava ell sempre s'ocupava d'arreglar als morts", ha afegit una altra cuidadora en la seva declaració.
Aquesta mateixa cuidadora ha comentat que, després de l'última mort --la que va servir per destapar el cas-- i quan ja se sabia que la víctima havia ingerit algun producte que li havia cremat l'esòfag, Vila ha manifestat: "Com hagi pres alguna cosa, li caurà una bona a La Caritat".
De fet, aquesta cuidadora va fer broma amb el zelador i li va dir que semblava que fos ell qui matés els ancians ja que tots morien en el seu torn, al que ell va contestar: "Amb la feina que dóna vestir-los i carregar-los".
Finalment, una infermera amb la qual Vila havia tingut algun fregament ha explicat que algunes de les morts li van sorprendre perquè els pacients estaven bé i empitjoraven molt ràpid.
També ha detallat que, en alguna ocasió, el zelador li recriminava que passava massa hores a la feina.
"Em deia que les meves companyes s'anaven abans que jo, al que jo li contestava que si hi havia alguna incidència amb algun intern no podia anar-me'n", ha exposat la infermera.
El judici contra el zelador d'Olot continuarà aquesta tarda amb la declaració dels Mossos d'Esquadra que van participar a la investigació dels crims.