Inicien els estudis d'impacte en el corredor d'allaus H2 en la carretera que uneix França i Andorra

Publicat 29/11/2019 20:04:13CET
El cap del Govern andorrà, Xavier Espot, ha presidit la reunió del Comitè de Pilotatge de l'acord internacional entre Andorra i França de millora dels accessos rodats.
SFG

ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 29 nov. (EUROPA PRESS) -

Els estudis d'impacte tècnic i mediambientals per construir una galeria de 350 metres en el corredor d'allaus H2 en la carretera que uneix Andorra i França s'han engegat, com s'ha anunciat en la reunió del Comitè de Pilotatge (COPIL) de l'acord internacional entre Andorra i França de millora dels accessos rodats.

Aquesta galeria hauria de permetre el pas i solucionar els tancaments de carretera, segons ha informat el Govern andorrà en un comunicat aquest divendres, i es construirà abans de l'entrada del túnel de Pimorent per l'entrada nord.

També s'adequarà el corredor d'allaus H2 per fer voladures quan sigui necessari i amb la previsió que, una vegada acabats tots els estudis, les obres comencin en 2023 i s'allarguin dos anys.

La construcció d'aquesta galeria tindrà un cost de 13 milions d'euros i, segons informa el comunicat emès per l'executiu d'Andorra, "és la partida més important".

L'acord també preveu la creació i adequació d'àrees al marge de la carretera perquè els vehicles puguin parar per posar els equipaments especials, i un d'aquests espais ja s'ha construït prop del poble d'Acs.

A més, s'ha previst col·locar xarxes de retenció per evitar la caiguda de blocs rocosos a la carretera a la zona de Merens, uns treballs que "s'han d'iniciar pròximament", segons el Govern.

El cap de Govern d'Andorra, Xavier Espot, i el prefecte de la regió d'Occitània, Étienne Guyot, han presidit aquest divendres a Tolosa de Llenguadoc la reunió del COPIL, i Espot ha recordat "la importància per al país" d'aquestes obres, ja que han de millorar l'accés A Andorra pel costat francès.

L'acord, signat el 2017, "implica la primera col·laboració econòmica d'Andorra en unes obres fora de les seves fronteres", i preveu una partida total de 21 milions d'euros, la meitat dels quals els aporta Andorra en cinc anys.

En la delegació andorrana, han acompanyat a Espot el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres; l'ambaixadora d'Andorra a França, Eva Descarrega, i diversos tècnics del Govern.

En la COPIL s'han repassat altres obres a la zona fronterera, com les realitzades a través del projecte SAPYRA amb fons POCTEFA: la col·locació de murs de protecció en zones amb forta presència d'allaus.

REUNIONS TEMÀTIQUES DE DIÀLEG TRANSFRONTERER

En 2017 també es van iniciar uns grups de treball de diàleg transfronterer sobre temàtiques específiques, i aquest 2019 s'ha tractat l'Economia Verda, el Turisme i la Formació i Ensenyament Superior.

En la reunió de Turisme, els participants s'han compromès a trobar rutes turístiques comunes i a "potenciar d'aquesta manera el patrimoni cultural, natural i dels productes agroalimentaris que comparteixen les dues regions".

En Economia Verda, s'ha acordat promoure l'economia circular i facilitar la formació transversal del sector agrícola i veterinari, mentre que en la taula de Formació s'ha recordat la col·laboració existent entre l'Universitat d'Andorra i les diferents universitats de la regió francesa, i s'ha acordat seguir treballant en la promoció de titulacions dobles i l'intercanvi d'estudiants i professors.

Contador