Publicat 09/06/2015 13:03

La indústria espanyola demana millores normatives i energètiques per a la seva competitivitat global

P.Dedios, J.Targhetta, P.Astals, J.Lazcano, J.L.López-Schümmer, A.Valero
EUROPA PRESS

BARCELONA, 9 juny (EUROPA PRESS) -

Les principals indústries espanyoles han demanat aquest dimarts més suport públic per guanyar competitivitat en el mercat global, especialment a través de la normativa i de la reducció de costos energètics, a més d'una millor formació i suport a la innovació.

El president de Feique, Anton Valero, ha obert la VI Trobada del Sector Químic a Iese assenyalant que els països més potents econòmicament han apostat per la indústria i la formació que l'alimenta, el que els dóna "un avantatge competitiu enorme en l'àmbit global", i ha instat el Govern espanyol a seguir aquesta línia i de manera coordinada, no només des del Ministeri d'Indústria.

Ha afirmat que la UE "s'ha adonat de la necessitat d'establir condicions adequades per al desenvolupament industrial", i ha apuntat que, per arribar a l'objectiu d'un 20% de pes de la indústria al PIB europeu, cal conèixer el comportament de la demanda a mitjà i llarg termini, i Espanya ha de crear les condicions per atreure inversions.

Ha advocat per crear una política industrial efectiva, per dissenyar la política energètica per garantir un "cost competitiu", i ha revelat que havien convidat a la trobada el president del Govern central, Mariano Rajoy, per traslladar-li totes aquestes peticions.

Seguidament ha moderat una taula sobre el futur de la indústria que ha reunit màxims representants dels cinc sectors de més valor afegit, que suposen el 15% del PIB espanyol, el 60% de les exportacions i el 64% de la innovació industrial: tecnologia, metal·lúrgia, alimentació, construcció i automoció, ha dit Valero.

DIGITALITZACIÓ

El president de Siemens Programari Industrial a Espanya i Portugal, Pascual Dedios, ha exposat que el repte de la indústria a Espanya és la digitalització, i que les empreses amb més èxit seran les que puguin posar més ràpidament productes al mercat, i tinguin flexibilitat i eficiència.

Ha afegit que ja no basta que les fàbriques estiguin automatitzades, sinó que cal digitalitzar tots els àmbits, des del disseny fins a la venda, passant per la relació amb els proveïdors.

El conseller delegat d'Atlantic Copper i director de Freeport-McMoRan, Javier Targhetta, ha explicat que la metal·lúrgia i siderúrgia estan globalitzades des de la revolució industrial, però el model està canviant per l'emergència de la Xina, que pot, fins i tot, fer canviar la moneda de referència de les transaccions internacionals, desbancant el dòlar, pel seu potencial productor i consumidor.

Ha augurat pujades de preus dels metalls en els pròxims dos anys i ha afirmat que el 50% de la producció actual ja procedeix del reciclatge.

SEGURETAT JURÍDICA I POLÍTICA

Respecte a Espanya, ha dit: "No arribarà que la indústria suposi el 20% del PIB el 2020, però caldria posar-se les piles per arribar com més aviat millor", i ha alertat que l'energia no és actualment competitiva al país, i falta seguretat i estabilitat jurídica.

Ha posat l'exemple de les sentències relacionades amb la reforma laboral, i ha lamentat que els jutges no haurien de ser els qui decideixin sobre els ERO perquè no tenen els coneixements necessaris per això.

També ha situat com a repte l'estabilitat política, perquè la seva falta suposa un escenari "convuls" que entorpeix la inversió estrangera, i ha insistit que Espanya disminueixi les administracions.

El president de la Federació d'Empreses d'Alimentació i Begudes (Fiab), Pedro Astals, ha constatat que el sector espanyol té una imatge internacional de qualitat, i ha assenyalat com a reptes el gran volum de normativa, l'atracció de talent i la innovació.

OBRES DE MANTENIMENT

El president de la Confederació Nacional de la Construcció (CNC), Juan Lazcano, ha celebrat que, després de set anys de caiguda, aquest any es preveu que el sector torni a una aportació positiva de 4 dècimes al PIB espanyol, i veu "certa alegria cap al futur" perquè sembla que es va tocar fons el 2014 i ja es crea ocupació amb l'empenta de l'edificació.

També ha incidit a potenciar la rehabilitació per millorar l'accessibilitat i l'eficiència energètica dels edificis, i evitar que els més antics acabin en estat "ruïnós" a falta de manteniment, el que també ha d'aplicar-se a infraestructures com les carreteres.

El president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) i Mercedes-Benz Espanya, José Luis López-Schümmer, ha assegurat que el sector continuarà creixent perquè el parc encara és escàs als països emergents i perquè cal renovar als desenvolupats, tot i que això no vol dir que creixin totes les marques i tots els països.

Ha assenyalat que Mercedes ha tingut el maig la millor xifra de vendes de la seva història, amb creixements del 20% a la Xina, l'11% als Estats Units i el 5% a Europa.

AFAVORIR LES INVERSIONS

Ha enumerat com a reptes per al motor la sostenibilitat ambiental i la seguretat per evitar accidents, el que "requereix inversions multimilionàries", per a les quals el sector necessita ajuda.

També requereix una millor logística --ha posat l'exemple de les connexions ferroviàries amb els ports, ja que les exportacions arriben a tot el món--, fiscalitat favorable, formació dual i a mida de les necessitats de les empreses, menys costos energètics, i una regulació que no entorpeixi l'activitat empresarial.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés