Insisteix a resoldre la situació del Parlament després de la suspensió de Borràs i demana accions a ERC
BARCELONA, 22 set. (EUROPA PRESS) -
El primer secretari del PSC, Salvador Illa, ha instat el govern de Pere Aragonès que "s'aclareixi" respecte a la negociació dels pressupostos catalans del 2023, després que el conseller d'Economia, Jaume Giró, ha contemplat els socialistes com a socis pressupostaris, mentre que el president prioritza la CUP i els comuns.
"Que s'aclareixin. La nostra posició és molt clara; la d'ells, no. Per tant, que s'aclareixin", ha sentenciat el cap de l'oposició al Parlament en una entrevista d'Europa Press, en la qual ha ressaltat que veu confusió en el Govern quant a la negociació pressupostària.
Després que la portaveu parlamentària del PSC-Units, Alícia Romero, va mantenir la setmana passada una trobada amb Giró, Illa ha garantit que els socialistes es tornaran a reunir amb l'executiu si els torna a citar: "Vull veure si el Govern s'aclareix. En tot el que sigui treballar per contribuir a tenir un pressupost, nosaltres hi serem".
"Estic de veritat disposat a ajudar. Al que no estic disposat és a perdre el temps, ni que això serveixi per jugar a no sé què o fer no sé quina subhasta", ha advertit Illa, que ha avisat que els socialistes allarguen la mà per parlar però no donaran un xec en blanc al Govern.
Preguntat per si tem que Aragonès pugui vetar el PSC malgrat que el partit avanci en la negociació amb Giró, ha puntualitzat: "Témer-ho no, a mi ja m'han vetat altres vegades. No ho temo, però crec sincerament que és un error garrafal".
Sobre les propostes que la seva formació plantejarà per als comptes, ha subratllat que defensaran mesures des d'un ànim constructiu i no per entorpir-ne l'aprovació, tot i que ha recalcat que "el pressupost l'ha de fer el Govern, no pas el PSC".
Ha cridat la societat catalana a "reflexionar sobre qui està afeblint les institucions per actituds partidàries i sectàries", i ha acusat el Govern d'exportar els seus desacords a altres institucions i de crear problemes per estar embolicat en una discussió interna, segons ell.
SUSPENSIÓ DE BORRÀS
Davant la situació del Parlament després de la suspensió de la presidenta de Junts, Laura Borràs, com a presidenta de la cambra, ha reiterat que els qui tenen l'"obligació d'actuar" i buscar solucions són els grups parlamentaris que en van facilitar la investidura: Junts i ERC, que li van donar suport, i la CUP, que es va abstenir.
Illa ha insistit que el PSC-Units col·laborarà per resoldre la situació però que la iniciativa l'han de prendre aquests grups, i ha criticat que ERC "digui que el Parlament ha de tenir una presidència amb plenitud de funcions però després digui que ho ha de resoldre Junts i no hi faci res".
Pel que fa a la possibilitat d'invocar l'article 180 del Reglament del Parlament sobre la revocació de càrrecs, ha defensat que "el que s'hauria de fer és elegir una nova presidència del Parlament que pugui exercir amb plenitud de funcions; hi ha mecanismes per fer-ho" i el PSC està disposat a col·laborar si se li trasllada algun plantejament.
Descarta la proposta de Cs que els membres de la Mesa del PSC-Units i ERC dimiteixin per forçar una elecció de l'òrgan rector de la cambra, perquè els socialistes col·laboraran "si és per resoldre-ho; si és per obtenir-ne un avantatge electoral i per fer soroll, no".
DIÀLEG I DESJUDICIALITZACIÓ
Sobre la taula de diàleg i els seus acords i compromisos, ha defensat que "desjudicialitzar no és envair l'esfera de decisions que corresponen al poder judicial, sinó fer la feina que correspon fer des de l'àmbit de la política precisament per evitar que qüestions que s'han de resoldre a través del diàleg i l'acord acabin a les taules del poder judicial".
Ha rebutjat vaticinar si la desjudicialització suposarà o no la fi del conflicte polític, però ha assegurat que va en bona direcció: "Si pregunta quin gran pas s'ha de fer en aquest sentit, és el diàleg entre catalans. Depèn de nosaltres mateixos i no s'està donant. L'altre crec que són decisions encertades que van en la línia correcta".
Respecte al fet que Aragonès defensi l'autodeterminació, ha replicat: "Ell ja parla des de fa molts anys d'autodeterminació i independència; jo parlo d'autogovern, i el que demano és que ens puguem asseure en una taula en la qual puguem contrastar arguments" i trobar punts d'acord.