Atribueix a un "càlcul personalista" la marxa del PP de Vidal-Quadras
BARCELONA, 27 gen. (EUROPA PRESS) -
La diputada d'ICV al Congrés, Laia Ortiz, ha lamentat aquest dilluns l'"acte de hoolinganisme de la dreta espanyola" que ha suposat la visita aquest cap de setmana del president del Govern central, Mariano Rajoy, i dirigents del PP a Catalunya, a més d'exigir al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, la publicació de les balances fiscals.
En roda de premsa, Ortiz ha considerat que l'anunci de Montoro, qui aquest divendres va assegurar a Barcelona que es redefinirien els mètodes de càlcul de les balances i no es publicaran abans de març, és una decisió d'"extrema gravetat" en termes de transparència, informació i eficiència econòmica que, a més, debilita la democràcia.
La diputada, que ha anunciat l'entrada al Congrés per part d'Esquerra Plural d'una bateria de preguntes per aclarir per què ara el Govern central canvia el criteri i no complirà amb el seu compromís ni amb diferents mocions aprovades al parlament, ha apreciat en l'actitud de l'executiu central l'"enèsima mostra d'impotència".
"Si no es pot guanyar, es fan trampes i es canvien les regles", ha criticat Ortiz, sobre unes xifres que no són de cap govern sinó del conjunt dels ciutadans, que tenen dret a saber-les.
De fet, la diputada ecosocialista ha alertat del perill que aquesta decisió faci més difícil encara el pacte d'un nou model de finançament autonòmic que ja hauria d'estar en marxa: "La democràcia perquè funcioni necessita rendició de comptes i instruments que facilitin el coneixement", com les balances fiscals, ha considerat.
Sobre la convenció del PP a Barcelona, Ortiz ha apreciat que els discursos ratifiquen que el Govern central és "incapaç de dialogar i no té la mínima intel·ligència política", tampoc en la gestió dels problemes econòmics i socials, i per tant la visita dels dirigents populars ha estat un acte propagandístic.
"És la major expressió d'impotència d'una dreta que se sent frustrada, incapaç de convèncer amb arguments", ha aprofundit, i sol pot utilitzar la propaganda per defensar els seus tesis, el que repercuteix en més confrontació i menys diàleg i, a més, accelera la crisi de règim que travessa Espanya, ha assegurat.
VIDAL-QUADRAS
Preguntada sobre la sortida del PP d'Alejo Vidal-Quadras, expresident del partit a Catalunya i eurodiputat, Ortiz ha considerat que es deu a un "càlcul personalista" del veterà polític, i no tant a un canvi de filosofia de partit.
En aquesta línia, i sobre la seva incorporació a Vox, ICV ha considerat que "la creació de més formacions d'extrema dreta no és una bona notícia", pel que ha cridat a aglutinar forces en l'esquerra i fer front a una dreta que està en auge a Europa.