BARCELONA 27 nov. (EUROPA PRESS) -
ICV-EUiA ha presentat aquest dimecres més de 1.000 esmenes al projecte de pressupostos que està tramitant el Govern, que inclouen una bateria de mesures fiscals que, segons els seus càlculs, permetrien incrementar la recaptació de la Generalitat en al voltant de 2.000 milions d'euros.
En roda de premsa, el secretari general d'ICV i diputat ecosocialista al Parlament, Josep Vendrell, ha assegurat que l'acord que van signar el desembre ERC i CiU preveia mesures fiscals que finalment no s'han inclòs en aquests comptes, cosa que ha atribuït a pressions de lobbies.
Per aquesta raó, Vendrell ha instat Govern i republicans a incloure en els comptes del 2014 un impost que greu els pisos buits, un altre les begudes amb excés de sucre i impostos per l'emissió de gasos contaminants, com el diòxid de carboni (CO2).
"La política de la Generalitat és anar molt ràpid en les retallades, i molt lent en la instauració de mesures fiscals progressives", ha dit Vendrell, que ha precisat que en total, ICV ha presentat un total de 1.056 esmenes als pressupostos.
Per aconseguir recaptar 2.000 milions, ICV-EUiA considera que la Generalitat ha de prioritzar la lluita contra el frau fiscal: asseguren que destinant més recursos a aquest àmbit, podrien recaptar-se el 2014 al voltant de 1.000 milions, seguint les polítiques que s'han implementat a Andalusia.
SUCCESSIONS
També demanen reduir les bonificacions fiscals i creuen que la reforma que CiU i ERC han pactat per incrementar l'impost de Successions hauria d'haver estat molt més ambiciosa.
Ha posat com a exemple que una dona que hereti del seu marit difunt un patrimoni de mig milió d'euros en líquid i un pis que també tingui un valor de mig milió d'euros, "només haurà de pagar 400 i pico d'euros, cosa que és desproporcional i injusta".
ICV-EUiA demana que un 15% de la població que hereta hagi de pagar aquest impost, el que permetria incrementar la seva recaptació dels 100 milions que estimen el Govern i ERC amb la seva reforma fins als més de 400 que segons els ecosocialistes implicaria l'aplicació de la seva proposta.
També creuen que s'estalviarien 29 milions d'euros si se suprimissin els concerts que manté la Generalitat amb centres educatius que escolaritzen per separat a nens i nenes, i també reclamen al Govern que reivindiqui a l'Estat més sostre de dèficit.
Un altre dels seus eixos passa perquè a l'hora de pagar les seves factures pendents, la Generalitat prioritzi les entitats socials i no multinacionals i entitats bancàries, i també insta el Govern a reclamar que li siguin transferits pisos que actualment són propietat del Sareb per destinar-los a habitatge social.