Publicat 12/04/2019 15:15

Iberia i Vueling entreguen al Govern espanyol els seus plans de contingncia davant d'un 'Brexit' dur

Economía/Empresas.- Iberia recibirá cuatro A350 adicionales hasta 2023
IBERIA

Espanya té de termini dos mesos per validar els plans de les dues companyies i que puguin seguir volant

MADRID, 12 abr. (EUROPA PRESS) -

Iberia i Vueling, companyies del grup IAG, han entregat ja a l'Agncia Estatal de Seguretat Aria (AESA), organisme adscrit al Ministeri de Foment, els seus respectius plans de contingncia davant d'un escenari de 'Brexit' dur, dins del termini que s'havia fixat per a aix, segons han confirmat a Europa Press les fonts del hlding aeri, que han evitat donar detalls específics del seu contingut.

"No donem detalls específics, per reiterem que tenim la convicció que complirem amb la normativa aplicable sobre la propietat i el control a la Unió Europea, després del 'Brexit'", ha assegurat una portaveu de la matriu d'Iberia i Vueling, que agrupa també British Airways (BA) i Aer Lingus.

Totes dues aerolínies van fer arribar dimecres passat els seus plans al regulador competent a Espanya, l'AESA, com a companyies amb llicncia d'operador aeri emesa a Espanya, un dia abans que expirés el termini.

L'AESA tindr dos mesos, fins al 12 de juny, per avaluar els plans de contingncia presentats per Iberia i Vueling, que convencin Brusselles que després del 'Brexit' seguiran complint les exigncies comunitries que permeten operar les rutes entre les destinacions de la Unió Europa. Segons expliquen des d'aquest organisme, ser l'AESA qui elevi el seu informe directament a la Comissió Europea.

A partir d'avui, corre a més el període de sis mesos que la UE ha acordat donar a les aerolínies per complir amb les obligacions de propietat i control que els permetin operar com a companyies europees després del 'Brexit', en qualsevol dels seus escenaris.

Les regles comunitries estableixen que les llicncies d'explotació per a vols dins de la Unió Europea (UE) s'assignin a companyies, el control efectiu de les quals recaigui sobre un estat membre o sobre els seus nacionals i que la propietat del 50% més una de les accions sigui també europea.

Si les aerolínies considerades europees fins ara per tenir una participació majoritria britnica es mantenen sense canvis, perdran aquest estatus europeu amb la sortida del Regne Unit del club i, per tant, perdrien també la seva llicncia intraeuropea automticament, per la qual cosa requereixen una reestructuració del seu accionariat.

Des d'IAG segueixen defensant que el grup és una companyia espanyola, amb seu social a Madrid, i que les seves aerolínies tenen certificats d'operació establerts "des de l'inici de les seves operacions i amb el suport de slids negocis a Espanya, Irlanda, Frana, ustria i el Regne Unit que brinden llocs de treball a desenes de milers de ciutadans europeus i operen una flota de 573 avions".

Ja al febrer, amb motiu de la presentació dels seus resultats anuals, el conseller delegat d'IAG, Willie Walsh, assegurava que el grup estava "avaluant i preparant-se per als possibles canvis" que es produeixin després del 'Brexit' i assenyalava que la companyia aplicaria "el pla apropiat en el moment oportú".

LLICNCIA D'AESA, SUPERVISIÓ EUROPEA

Les llicncies d'explotació les assignen les autoritats competents nacionals, en el cas d'Espanya, l'Agncia Estatal de Seguretat Aria (AESA), i per tant li correspondria a elles concedir en un primer moment la llicncia a Iberia i Vueling perqu continu amb normalitat la seva activitat actual.

Per la Comissió Europea supervisa la concessió de les llicncies i pot impugnar-les si considera que en algun cas han estat assignades contravenint les normes per a l'explotació de serveis aeris de la UE.

En aquest cas, Brusselles iniciaria nous contactes amb les autoritats nacionals per demanar més informació i proves que la llicncia compleix els requisits legals.

De no donar-se per satisfeta amb aquest intercanvi, la Comissió pot reclamar a l'autoritat que ha concedit el permís de "mesures correctives adequades o que suspengui la llicncia d'explotació", segons recull la normativa comunitria.

La suspensió d'aquesta llicncia implica que una aerolínia no pot operar vols dins de la Unió Europea, encara que podria recórrer la decisió davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés