Publicat 12/4/2019 15:15:12CET

Iberia i Vueling entreguen al Govern espanyol els seus plans de contingència davant d'un 'Brexit' dur

IBERIA

Espanya té de termini dos mesos per validar els plans de les dues companyies i que puguin seguir volant

MADRID, 12 Abr. (EUROPA PRESS) -

Iberia i Vueling, companyies del grup IAG, han entregat ja a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), organisme adscrit al Ministeri de Foment, els seus respectius plans de contingència davant d'un escenari de 'Brexit' dur, dins del termini que s'havia fixat per a això, segons han confirmat a Europa Press les fonts del hòlding aeri, que han evitat donar detalls específics del seu contingut.

"No donem detalls específics, però reiterem que tenim la convicció que complirem amb la normativa aplicable sobre la propietat i el control a la Unió Europea, després del 'Brexit'", ha assegurat una portaveu de la matriu d'Iberia i Vueling, que agrupa també British Airways (BA) i Aer Lingus.

Totes dues aerolínies van fer arribar dimecres passat els seus plans al regulador competent a Espanya, l'AESA, com a companyies amb llicència d'operador aeri emesa a Espanya, un dia abans que expirés el termini.

L'AESA tindrà dos mesos, fins al 12 de juny, per avaluar els plans de contingència presentats per Iberia i Vueling, que convencin Brussel·les que després del 'Brexit' seguiran complint les exigències comunitàries que permeten operar les rutes entre les destinacions de la Unió Europa. Segons expliquen des d'aquest organisme, serà l'AESA qui elevi el seu informe directament a la Comissió Europea.

A partir d'avui, corre a més el període de sis mesos que la UE ha acordat donar a les aerolínies per complir amb les obligacions de propietat i control que els permetin operar com a companyies europees després del 'Brexit', en qualsevol dels seus escenaris.

Les regles comunitàries estableixen que les llicències d'explotació per a vols dins de la Unió Europea (UE) s'assignin a companyies, el control efectiu de les quals recaigui sobre un estat membre o sobre els seus nacionals i que la propietat del 50% més una de les accions sigui també europea.

Si les aerolínies considerades europees fins ara per tenir una participació majoritària britànica es mantenen sense canvis, perdran aquest estatus europeu amb la sortida del Regne Unit del club i, per tant, perdrien també la seva llicència intraeuropea automàticament, per la qual cosa requereixen una reestructuració del seu accionariat.

Des d'IAG segueixen defensant que el grup és una companyia espanyola, amb seu social a Madrid, i que les seves aerolínies tenen certificats d'operació establerts "des de l'inici de les seves operacions i amb el suport de sòlids negocis a Espanya, Irlanda, França, Àustria i el Regne Unit que brinden llocs de treball a desenes de milers de ciutadans europeus i operen una flota de 573 avions".

Ja al febrer, amb motiu de la presentació dels seus resultats anuals, el conseller delegat d'IAG, Willie Walsh, assegurava que el grup estava "avaluant i preparant-se per als possibles canvis" que es produeixin després del 'Brexit' i assenyalava que la companyia aplicaria "el pla apropiat en el moment oportú".

LLICÈNCIA D'AESA, SUPERVISIÓ EUROPEA

Les llicències d'explotació les assignen les autoritats competents nacionals, en el cas d'Espanya, l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), i per tant li correspondria a elles concedir en un primer moment la llicència a Iberia i Vueling perquè continuï amb normalitat la seva activitat actual.

Però la Comissió Europea supervisa la concessió de les llicències i pot impugnar-les si considera que en algun cas han estat assignades contravenint les normes per a l'explotació de serveis aeris de la UE.

En aquest cas, Brussel·les iniciaria nous contactes amb les autoritats nacionals per demanar més informació i proves que la llicència compleix els requisits legals.

De no donar-se per satisfeta amb aquest intercanvi, la Comissió pot reclamar a l'autoritat que ha concedit el permís de "mesures correctives adequades o que suspengui la llicència d'explotació", segons recull la normativa comunitària.

La suspensió d'aquesta llicència implica que una aerolínia no pot operar vols dins de la Unió Europea, encara que podria recórrer la decisió davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.