Publicat 10/04/2015 14:08

Huguet i Soy no reconeixen "errors polítics" en l'operació de Spanair

A.Soy, J.Huguet y M.Alonso en la comparecencia de Spanair
EUROPA PRESS

Acusen empresaris i bancs catalans d'implicar-se poc en el projecte

BARCELONA, 10 abr. (EUROPA PRESS) -

El conseller d'Innovació en el tripartit de José Montilla, Josep Huguet, i l'exsecretari general d'Indústria i expresident d'Avançsa Antoni Soy, no han reconegut "errors polítics" en l'operació de Spanair, malgrat que va cessar operacions el 27 de gener del 2012 després de rebre injeccions de recursos públics per 200 milions d'euros.

"No reconec cap error polític", ha sostingut Huguet a la comissió d'investigació de Spanair que se celebra aquest divendres al Parlament per dirimir si hi va haver responsabilitats polítiques en la fallida de l'aerolínia, i Soy ha defensat que el projecte pot titllar-se de fracàs, però no d'error polític.

Josep Huguet ha recordat que la "batalla política" del traspàs de l'Aeroport de Barcelona a la Generalitat es va perdre en les negociacions de l'Estatut del 2006 i per la decisió del Govern espanyol de fer de Barajas l'únic aeroport de connexió espanyol.

Per a ell, és una "guerra econòmica bruta on l'Estat pren part a favor d'una de les parts i amb un àrbitre comprat, Aena", fins al punt que sabien d'acords --segons la seva opinió-- fraudulents entre Iberia i companyies internacionals per evitar que fessin del Prat un punt de pas.

"Un dels casos més brutals va ser el cas de Singapur Airlines, que pretenia fer escala a Barcelona per anar al Brasil", ha dit, i ha acusat el Govern espanyol d'haver volgut matar El Prat dissenyant un model radical, centralista i concentrat, en detriment de la perifèria.

Huguet ha constatat que la Generalitat va avalar inicialment els inversors privats per convertir Spanair en l'aerolínia de referència catalana, però, en fallar una part del capital inicial per arrencar, els van demanar una nova ajuda, i, en contrapartida, els van obligar a tenir representants delegats de la Generalitat en el consell d'administració.

A més, a una reunió amb l'últim president de Spanair, Ferran Soriano, li "va amenaçar" que, si no aixecaven capital privat, obrissin negociacions per vendre l'aerolínia a un operador internacional d'Orient Mitjà o Singapur.

"HI HAVIA POSSIBILITATS"

Huguet ha retret a la classe dirigent catalana que flaquegés en no invertir prou en Spanair, una crítica que ha compartit Soy en criticar que molts empresaris "es van apuntar a la festa d'Iese, però després van desaparèixer" --referint-se a la reunió que van mantenir el març del 2007 per reclamar al gestió individualitzada del Prat--.

Antoni Soy ha dit que les entitats financeres catalanes tampoc van donar suport econòmicament a l'operació, i ha reivindicat que s'havia de fer perquè "hi havia possibilitats".

Segons ell, al marge de la crisi, es van topar amb el problema que Catalunya no és un Estat i no va poder fer com Alemanya, Anglaterra i França van fer amb Lufthansa, British Airways i Air France, respectivament.

Després de defensar el rigor i les exigències amb les quals va actuar Avançsa, Soy ha recordat que van invertir 62 milions d'euros en l'aerolínia: 15 d'ells els va posar l'empresa pública que dirigia, 12 Catalana d'Iniciatives, 20 Cimalsa, i 15 Turisme de Barcelona.

Soy ha dit que l'operació no va disposar dels fons suficients que requeria per tirar endavant, i Huguet ha subratllat que hauria "parat abans" l'operació si haguessin continuat governant després de les eleccions del 2010.

Per a l'exconseller Huguet, els promotors privats es van adormir en buscar capital estranger per salvar Spanair: "La gestió del grup dirigent privat podria haver estat francament millorable vistos els resultats".

Huguet ha confrontat els 2.400 milions d'euros d'ajudes que va rebre Iberia de Caja Madrid amb els 180 milions de Spanair: "Una mica de serietat".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés