Publicat 11/12/2017 18:35

La Guàrdia Civil acusa Turull de prevaricació i desobediència per pressupostar 2,2 milions per al vot exterior

El contracte no es va desenvolupar perquè l'adjudicatària va renunciar-hi però al final es van gastar mig milió d'euros en Tv3 i altres mitjans per l'1-O

MADRID, 11 des. (EUROPA PRESS) -

La Guàrdia Civil apunta possibles delictes de prevaricació i de desobediència que podrien haver estat comesos per l'exconseller de Presidència, Jordi Turull, i altres membres del seu equip en relació amb una campanya per fomentar la participació en el referèndum de l'1-O dels catalans residents fora d'Espanya mitjançant la seva inscripció en un registre.

La campanya es va pressupostar en 2,29 milions d'euros i es va adjudicar a Focus Media sota el lema "Civisme", si bé l'empresa triada finalment es va tirar enrere i el contracte no es va desenvolupar. No obstant això, sí es van inserir anuncis als diaris amb l'eslògan "Sí o no?" i es van emetre anuncis a Tv3 en relació amb el referèndum amb un cost de més de mig milió d'euros, segons conclou l'Institut Armat.

Aquestes dades obren en les conclusions d'un informe que la Guàrdia Civil ha lliurat al jutge d'Instrucció número 13 de Barcelona José Antonio Ramírez Sunyer, al qual ha tingut accés Europa Press, i que assenyala que la campanya de registre de catalans a l'exterior es va crear "amb el clar propòsit de difondre un missatge estretament relacionat amb el referèndum de l'1-0" que havia estat expressament prohibit pel Tribunal Constitucional.

Per votar era necessari estar inscrit --així s'assenyalava en l'article 17 de Decret de Normes Complementàries per a la celebració del Referèndum aprovat pel Parlament de Catalunya--, per la qual cosa segons la Guàrdia Civil se cercava promoure la inscripció dels catalans residents a l'exterior.

La proposta va partir de la Direcció general de Difusió i en la qual van treballer el secretari de Difusió i Atenció Ciutadana de Presidència, Antoni Molins, i el director general d'aquest departament, Jaume Mestre, que ha estat destituït en aplicació de l'Article 155 de la Constitució. Es van inserir anuncis en diaris amb l'eslògan 'Si o no?' sobre un mapa de Catalunya per promoure la inscripció en un registre que van tenir un cost de 224.835,25 euros.

D'altra banda amb càrrec al pressupost del contracte programa que la Generalitat té amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) es van emetre dos anuncis a Tv3 --un en el qual sí apareixia la paraula referèndum i un altre sense aquesta paraula i les instruccions per votar-- que van costar 277.804,36 euros. Aquestes emissions van ser autoritzades pel departament de Presidència que dirigia Turull, apunta la Guàrdia Civil sobre aquesta campanya en particular.

UN ALTRE DEPARTAMENT VA ADVERTIR DE LA IRREGULARITAT

La tramitació d'aquests anuncis, pel caràcter d'urgència, van començar el passat 24 d'agost "sabent que constituïa una clara resolució injusta", un aspecte que, a més, va ser advertit per la Sotsdirecció General de Règim Econòmic i de Contractació.

La campanya es va adjudicar a Focus Media, activant un antic contracte marc, definint-se aquesta campanya com 'Civisme'. L'empresa finalment va renunciar a desenvolupar-la tal com va declarar un dels seus responsables al jutge Ramírez Sunyer, assegurant que el missatge que es difonia "no es corresponia amb la campanya de civisme i això podria ser perjudicial per als interessos de la companyia, ja que semblava estar vinculada al referèndum de l'1-O".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés