BARCELONA, 28 (EUROPA PRESS)
Grifols va tancar l'exercici 2021 amb un benefici de 182,8 milions, un 70,4% menys que el 2020, quan els guanys van ser de 618,5 milions a causa de l'impacte de la pandmia, segons ha comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) aquest dilluns.
La facturació de l'empresa va ser de 4.933 milions, un 7,6% menys que en l'exercici anterior, mentre que l'ebitda reportat, de 961,5 milions d'euros, un 27,4% menys que el 2020.
Grifols ha explicat que l'impacte net de la pandmia estimat en termes d'ebitda va ser de 503 milions d'euros, "derivats, principalment, dels volums menys significatius de plasma obtinguts per un import de 420 milions d'euros", amb un impacte de 238 milions en vendes i de 183 milions en una absorció més reduda dels costos fixos.
L'augment de les compensacions als donants, per la seva banda, van tenir un impacte estimat de 150 milions d'euros; mentre que les vendes de tests covid-19 hi van contribuir positivament en 68 milions.
D'altra banda, el deute financer net es va situar en 5.828 milions d'euros i el rtio de deute financer net sobre ebitda, en 5,4 vegades.
Aquest rtio ha augmentat en conseqüncia de "les adquisicions estratgiques" per un valor de 520 milions d'euros durant el 2021.
La posició de liquiditat de Grifols a tancament d'any va ser de 1.277 milions d'euros, amb una posició de caixa de 655 milions.
PREVISIONS
Grifols ha previst que tornar al creixement i la millora de la rendibilitat "a mesura que les donacions de plasma" es normalitzin.
Ha explicat que l'obtenció de plasma va caure un 4% interanual el 2021, malgrat que va ser creixent en els últims tres trimestres de l'exercici, evolució que "s'espera que s'acceleri al llarg del 2022".
Aquest fet ha de permetre que els ingressos i els marges millorin progressivament al llarg del 2022 "amb el suport del mix geogrfic i de productes".
L'empresa també espera que "la forta demanda subjacent, un entorn favorable de preus i la disminució del cost per litre" per les eficincies d'escala, juntament amb la feina per optimitzar l'organització, permetin superar l'impacte de la pandmia.
Les previsions passen per una contribució més gran dels centres de plasma nous i adquirits; un nou esquema de compensació per als donants; una retenció més significativa del talent; i millores digitals que afavoriran l'optimització de la plantilla, l'automatització del programari i la reducció del temps per donació, a més de millorar el mrqueting digital.
PER MERCATS I DIVISIONS
La divisió Bioscience va tenir una reducció d'ingressos del 10,1%, fins als 3.815 milions; mentre que a Diagnostic van augmentar un 0,4%, fins als 779 milions pels tests covid-19 i les solucions de tipatge sanguini.
Per la seva banda, la divisió Hospital va augmentar ingressos en un 19%, fins als 141,2 milions i la de Bio Supplies va facturar 225,8 milions, un 0,7% més.
El mercat dels Estats Units i el Canad va tenir una reducció del 12,4% en la facturació, i va passar de 3.599,7 milions el 2020 a 3.154,5 milions el 2021.
A la Unió Europea, els ingressos van augmentar un 8,6%, fins als 906,4 milions, i a la resta del món es van reduir un 3,7%, fins als 872.121 milions.