Actualitzat 11/04/2017 19:47

El Govern vol implantar un model de peatges "homogeni" al 2018 amb independència dels venciments

Ricard Font
EUROPA PRESS

BARCELONA, 11 abr. (EUROPA PRESS) -

El Govern vol implantar el 2018, amb independència del venciment de les concessions, un model de peatges "homogeni i just", aplicable tant a una Catalunya independent com a una autonòmica, i tant en la comunitat catalana com a la resta de l'Estat.

En una entrevista d'Europa Press, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha explicat que el model que l'Executiu català veu amb millors ulls és el de la vinyeta, ja implantada en països com Àustria i Suïssa i que consisteix en el pagament pel temps que s'utilitza una via d'alta capacitat.

Font no ha xifrat el cost per al ciutadà d'aquesta vinyeta, però ha indicat que a nivell europeu s'han fixat quantitats que van des dels 40 als 110 euros: "El que és clar és que les vies d'alta capacitat es paguen. Les paguen els qui les utilitzen o tota la població a través d'impostos".

De fet, tots els ciutadans, amb independència de si usen una via d'alta capacitat o no, paguen 40 euros a través d'impostos per finançar els peatges a l'ombra de les autopistes: "Ara no tenim model de peatges i cada autopista respon una història particular".

Seguint les directives europees de qui contamina paga i qui usa també, el Govern defensa el model de la vinyeta austríaca perquè és fàcil d'implementar i aplicar amb una simple comprovació de matrícules, sense haver de fer front a l'elevat cost tecnològic que suposaria un model basat en el pagament per quilòmetres: "La vinyeta permet la transició aixecant les barreres el primer dia".

CONSORCI PÚBLIC

Font ha deixat clar que el debat obert no és sobre la gratuïtat, sinó sobre el finançament de les vies d'alta capacitat, i tampoc sobre la gestió, ja que ha defensat que la recaptació la dugui a terme un consorci públic --la Generalitat en una Catalunya independent i juntament amb l'Estat en una autonòmica--, que és qui establirà les condicions i si opta per operadors públics o privats.

Actualment, els peatges a l'ombra prenen 188 milions d'euros de les arques de la Generalitat, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha defensat que amb el nou model aquests recursos es podrien alliberar i destinar a infraestructures i finançament del transport públic.

"Volem un model homogeni, just, que elimini greuges --els de Catalunya amb la resta d'Espanya i també entre les comarques catalanes-- i resolgui punts de congestió. Que tothom entengui per què paga", ha dit Font, que ha indicat que l'objectiu és que el recaptat s'inverteixi a millorar les vies d'alta capacitat, però també a la xarxa local i comarcal amb estàndards bons, així com en la digitalització de les carreteres.

QUANTITAT PROPORCIONAL

Font també ha obert la porta al fet que aquesta vinyeta es pugui comprar per setmanes, mesos o anys, i ha indicat que l'import a pagar no serà el mateix per a vehicles verds que per a altres contaminants: "Tothom paga una part proporcional per l'ús i el temps".

L'Conselleria de Territori i Sostenibilitat ha creat una comissió per estudiar un nou sistema de pagament per l'ús de les vies catalanes i que està integrada per una vintena d'interlocutors, com a grups parlamentaris, patronals, sindicats, col·legis professionals, transportistes i el Racc.

El Govern preveu presentar una proposta de model al juny que es consensuarà amb concessionàries, com Abertis, i també amb l'Estat: "Volem abordar aquest procés amb la màxima transparència", ha finalitzat Font.
Font.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés