Actualitzat 25/07/2016 16:09

El Govern portarà Adif als jutjats a l'octubre perquè inverteixi a la xarxa ferroviària

J.Rull, J.Sanz y R.M.Perelló
EUROPA PRESS

Front comú dels municipis amb un manifest i un gran acte el setembre o octubre

BARCELONA, 25 jul. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat aquest dilluns que interposarà un recurs contenciós administratiu davant de l'Audiència Nacional a l'octubre contra Adif perquè efectuï les inversions compromeses a la xarxa ferroviària catalana, ja que la situació actual és "inacceptable", ha explicat en roda de premsa.

Rull ha signat aquest dilluns un manifest unitari del món municipal al costat de la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz; la vicepresidenta de l'Associació Catalana de Municipis (ACM), Rosa Maria Perelló, i la vicepresidenta de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), Laura Campos.

El conseller ha condicionat la interposició del recurs al compliment per part d'Adif del requeriment previ que la Generalitat va presentar el juny: "Si no responen abans, tenim tres mesos per presentar el recurs", que reclamarà que s'executi la part que es deu de 4.000 milions d'euros pactats per al període 2009-2015 i dels 306 milions del 2014-2016, entre d'altres.

El Govern català optarà per la via judicial perquè no té capacitat per obrir un expedient sancionador a Adif a causa de la seva relació administrativa: "Estaríem tot el dia sancionant Adif perquè tenim acreditat que la responsabilitat és seva; moltes vegades obrim expedients a Renfe per actuacions d'Adif".

FRONT COMÚ PER A "TRENS DIGNES"

El manifest unitari busca fer "front comú" entre els municipis i es materialitzarà en mocions que subscriuran els ajuntaments per afegir-se al requeriment previ i al recurs contenciós administratiu.

A més, el món municipal protagonitzarà un gran acte el setembre o octubre que exigirà a l'Estat espanyol "trens dignes", fet que passa per l'execució de les inversions seguint el calendari i el traspàs a la Generalitat del conjunt dels serveis de rodalies i regionals: trens, horaris, vies, catenàries i estacions.

"Volem donar una imatge d'unitat per dir prou i que volem uns serveis ferroviaris dignes per a la gent del país", ha reivindicat el conseller.

Rull ha lamentat la incidència d'aquest dilluns en l'R16 i ha afegit que n'hi ha massa, fet que s'afegeix que els retards han augmentat de "forma inacceptable" registrant-se un 84% de puntualitat en rodalia i un 49% en regionals, segons dades del primer quadrimestre del 2016.

FALTA D'INVERSIÓ "SEVERÍSSIMA"

"Això té una causa i una explicació molt clara: la falta d'inversió severíssima en el sistema ferroviari titularitat d'Adif a Catalunya", i els incompliments en tots els plans de millora de rodalies i regionals, ha afegit el conseller.

Per a Rull, el "problema és de doble magnitud": el que el Govern català pacta amb l'Estat espanyol no es compleix perquè no es pressuposta, i les inversions pressupostades tampoc s'acaben efectuant.

Segons ha exemplificat, el 2015 només es va executar un 26% del que es preveia per al sistema de trens de rodalies i regionals, i dels 4.000 milions d'euros previstos per al 2009-2015 només es va efectuar un 10%.

MÓN MUNICIPAL

Janet Sanz ha explicat que el 50% de les persones que arriba diàriament a Barcelona ho fa en transport públic, una xifra que ha titllat de "molt preocupant", ja que 3.000 persones moren per problemes vinculats a la contaminació.

Campos ha traslladat el "total i absolut" suport al manifest per part de la FMC, i ha alertat que les avaries constants provoquen una pèrdua diària de 45.000 usuaris de tren i l'augment del vehicle privat, i provoca problemes de contaminació i el fre del desenvolupament econòmic.

Des de de l'ACM, Perelló ha confiat en la fermesa del món local per donar-li la volta a aquesta situació: "Tenim una força que pot convertir-se en imparable", ha reivindicat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés