BARCELONA 16 oct. (EUROPA PRESS) -
La Generalitat ha assegurat aquest dimecres que desconeix quan podrà pagar els seus proveïdors, després de la decisió del Govern espanyol de destinar a Catalunya 1.700 milions d'euros menys dels sol·licitats al Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) per al 2013.
En declaracions a Catalunya Ràdio i a TV3 recollides per Europa Press, el conseller de Presidència i portaveu del Govern català, Francesc Homs, ha dit que aquesta decisió dóna noves raons als partidaris de l'autodeterminació i ha culpat d'aquesta situació el Ministeri d'Economia i Competitivitat, que dirigeix Luis de Guindos: "Només podem esperar que --el ministre-- canviï d'opinió".
Després de reivindicar la hisenda pròpia, Homs ha assegurat que aquests impagats per part del Govern espanyol són un element més que "justifica el procés que està vivint aquest país" cap a la seva autodeterminació.
Després d'indicar que el Ministeri d'Hisenda tenia un altre criteri, però que al final s'han imposat les tesis d'Economia, Homs ha assegurat que aquesta decisió de l'Estat perjudica Catalunya i la resta de comunitats autònomes, i que hi havia alternatives.
Actualment la prima de risc ha baixat, per la qual cosa hi ha més facilitat per accedir als mercats en relació amb el passat, i ha indicat que si el Govern central prèn aquesta decisió no és per motius econòmics, sinó "polítics i estètics".
El Govern autonòmic s'ha compromès a analitzar la situació de tots i cadascun dels proveïdors perquè "ningú es quedi totalment despenjat", i ha assegurat que l'Estat torna a actuar amb deslleialtat, un nou exemple a afegir al llistat d'incompliments del Govern espanyol cap a Catalunya que aquest dimarts ha presentat la Generalitat.
En qualsevol cas, Homs ha dit que l'administració sempre acaba pagant, tot i que "triga", i ha assegurat que amb aquesta actitud, la única cosa que fa el Govern espanyol és no poder oferir a les empreses un mínim de rigor i serietat.
ACTITUD "ENDURIDA" DE RAJOY
Homs ha assegurat que veu el Govern espanyol i el seu president, Mariano Rajoy, en una actitud "molt tancada, molt endurida", i que contrasta amb els missatges que van llançar entre finals d'agost i principis de setembre, respecte els qui advocaven pel diàleg.
"Si algú pensa que el que passa és perquè Artur Mas s'ho ha inventat i hi ha quatre polítics que fan propaganda és que no ha entès res", ha assegurat el portaveu, en relació amb com evoluciona el debat sobiranista a Catalunya.
"No es pot imposar a Catalunya d'una manera crònica i sistemàtica un retrocés constant", ha assegurat Homs, que ha preguntat a l'Estat si recorrerà a les forces de seguretat per garantir que en tots els centres educatius catalans s'apliqui la nova llei impulsada pel ministre José Ignacio Wert.