Publicat 03/12/2014 14:12

El Govern garanteix la gestió pública de les tarifes de la T-Mobilitat

Ricard Font
EUROPA PRESS

PSC, ICV-EUiA i CUP expressen les seves reticències davant de l'operador privat SOC Mobilitat

BARCELONA, 3 des. (EUROPA PRESS) -

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat del Govern, Ricard Font, ha garantit aquest dimecres que seran els poders públics els que continuaran tenint la potestat sobre les tarifes i gestionaran les dades dels usuaris amb el nou títol integrat T-Mobilitat, un nou sistema de pagament intel·ligent en el transport públic que substituirà els 84 abonaments actuals --catorze tipus de títols per sis zones de transport-- i amb el qual es passarà de la banda magnètica al xip.

"No hi ha res que no sigui emmotllable els anys vinents. No hi ha res compromès", ha asseverat Font en comissió parlamentària després que els diputats del PSC, ICV-EUiA i la CUP hagin mostrat les seves reticències davant de l'operador privat SOC Mobilitat, en el qual s'integra el consorci format per CaixaBank, Fujitsu, Indra i Marfina, l'adjudicatari del contracte.

El desplegament d'aquest nou títol també ha aixecat les sospites d'entitats com Stop Pujades o Promoció del Transport Públic (PTP) pel que fa a la gestió de les dades i el manteniment de la privacitat dels usuaris, així com pel control que pugui arribar a CaixaBank.

El contracte, d'entre tretze i quinze anys, es va adjudicar en octubre per 58,1 milions d'euros que es destinaran a implementar la maquinària i el programari necessaris per llançar la T-Mobilitat en totes les empreses de transport públic que formen part del sistema tarifari integrat, si bé l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) tindrà el control i la propietat del sistema.

"GOVERNANÇA INTEL·LIGENT"

"Les decisions les seguirem prenent els poders públics. L'administració tindrà la definició del sistema tarifari, la xarxa de comercialització i l'explotació de les bases de dades. Anem cap a una governança intel·ligent", ha recalcat Font.

A partir de gener del 2015 es començarà a implementar la maquinària perquè el títol pugui estar operatiu a Barcelona el finals del pròxim any, mentre que s'estendrà a la resta del territori entre el 2016 i el 2017, segons Font.

El consorci liderat per CaixaBank percebrà entre 22 i 25 milions d'euros anuals per una inversió inicial de 70 milions --per a màquines de venda i de validació--, ja que cobrarà 0,0197 cèntims de l'administració per cada validació que es realitzi.

La T-Mobilitat incorpora una tecnologia 'contactless' amb un xip electrònic que es podrà implantar en la pròpia targeta i en altres suports com rellotges, polseres, roba i 'smartphones', i el preu del transport estarà adaptat a la mobilitat de cada ciutadà, de manera que es premiarà la recurrència: el preu del viatge serà més barat quants més desplaçaments es facin.

DUES MODALITATS

L'usuari tindrà la possibilitat d'escollir entre dues modalitats de pagament, el prepagament i el pagament a posteriori, i la T-Mobilitat s'oferirà en suport cartró, amb un preu fix per viatge, i plàstic, que inclourà descomptes per ús i serà personal i intransferible a l'estar domiciliada en un compte bancari.

La T-Mobilitat està pensada no només per al transport públic, sinó que també preveu, en un futur, la facturació de peatges, aparcaments i el Bicing, i permetrà pagar tots els gestos de transport públic en una única factura a final de mes.

Font ha defensat que aquest canvi tecnològic era del tot necessari perquè "el sistema està absolutament obsolet i en risc de col·lapse", i ha destacat que la nova tecnologia també permetrà una reducció del frau.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés