Publicat 20/12/2021 19:58CET

Govern i FGC signen el contracte programa fins el 2026 per preparar un futur traspàs de Rodalies

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró; el conseller d'Economia i Hisenda, Jaume Giró, i la presidenta de FGC, Martà Subirà, després de la signatura del contracte programa
EUROPA PRESS

FGC preveu ingressar 2.007 milions d'euros en cinc anys

BARCELONA, 20 des. (EUROPA PRESS) -

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró; el conseller d'Economia i Hisenda, Jaume Giró, i la presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Martà Subirà, han signat aquest dilluns el contracte programa per al període 2022-2026, que posi les bases per a un possible traspàs de Rodalies més enllà de 2026.

El document recull també una previsió de les inversions que es realitzaran fins el 2030 i apunta que a partir de 2026 es treballarà per assumir la gestió de Rodalies en el conjunt de Catalunya.

Durant l'acte de signatura del contracte programa aquest dilluns, Puigneró ha celebrat que la signatura permet a FGC sortir de l'àrea metropolitana de Barcelona "amb més intensitat per vertebrar altres parts del territori".

"La signatura d'aquest contracte és un dels projectes més rellevants per transportar-nos cap a la Catalunya del futur", ha assenyalat Puigneró.

Subirà, per la seva banda, ha explicat que el nou document prepara a l'empresa "per fer un salt endavant molt més potent" i ha mostrat l'aposta de FGC per ser la punta de llança dels canvis en la mobilitat a Catalunya.

Giró ha assenyalat que l'acord "aporta seguretat a la viabilitat de FGC" i que permet planificar les necessitats i prioritats de l'empresa en els propers cinc anys.

APORTACIONS PREVISTES

L'acord preveu que FGC rebi 2.007,68 milions d'euros en cinc anys, dels quals 973 són traspassos directes de la Generalitat i la resta provenen de l'Autoritat del Transport Metropolirà (ATM), d'ingressos propis i de partides extraordinàries per als serveis de Lleida i Barcelona-Vallès.

A més de servir per a les inversions previstes per a aquest període --que està previst que sumin 46 milions de viatges a l'any--, haurien de posar també les bases per aconseguir els 250 milions de viatges el 2030 i superar els 425 milions després de 2030.

Les aportacions de la Generalitat parteixen de la mitjana del contracte programa 2017-2021 --175 milions d'euros-- amb un creixement anual del 3,1%.

Per la seva banda, les aportacions de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) es calculen "segons el marc pressupostari acordat".

Les previsions passen per recuperar el 2022 l'activitat que hi havia el 2019 i estimant un creixement anual del 3,1%.

2022-2026

Les principals inversions previstes per al període 2022-2026 inclouen el nou servei de la línia Barcelona-Vallès, que permetrà incorporar 15 trens nous i aconseguir la capacitat màxima possible.

A més, també es preveu la creació de la connexió ràpida entre l'Aeroport de Barcelona i la ciutat.

Finalment, estan incloses les inversions per engegar la línia entre Lleida i Manresa, el 2024, i el Tram del Camp de Tarragona, el 2025.

LLARG TERMINI

El contracte apunta els projectes estructurals de territori que van més enllà de 2026, per la qual cosa preveu una aproximació de les dates dels principals projectes que té FGC amb la vista posada al fet que puguin realitzar-se a partir de 2030.

Els plans a llarg termini de FGC després de 2026 inclouen posar en funcionament el nou servei Llobregat-Anoia, amb 25 milions de viatges nous, abans de 2027.

El mateix any hauria d'entrar en servei la connexió de la línia Llobregat-Anoia amb la Barcelona-Vallès entre Plaça Espanya i Gràcia --amb 60 milions de nous viatges--.

Finalment, a partir de 2030 haurien d'acabar les obres de desdoblament de la línia Barcelona-Vallès (amb 150 milions de nous viatges) i del Metro del Delta del Llobregat que connectarà Sant Boi de Llobregat amb Castelldefels (amb 25 milions de nous viatges); en tots dos casos el projecte constructiu està ja en marxa.

L'empresa també té la vista posada a poder oferir serveis d'alta velocitat entre Catalunya i el sud de França a llarg termini.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2022 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés