Publicat 14/12/2018 09:38

El Govern espanyol dona llum verda a la macrocompra de trens de Renfe de 3.000 milions

Tren de Renfe
RENFE - Archivo

Atorga a l'operadora el monopoli en Rodalies i Regionals per a quinze anys més

MADRID, 14 des. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Ministres d'aquest divendres aprova el contracte-programa entre l'Estat i Renfe, el document que permetrà a l'empresa ferroviària abordar el pla de compra de trens d'uns 3.000 milions d'euros que té preparat des de fa més d'un any, segons van informar en fonts del Ministeri de Foment.

Aquest Departament signarà posteriorment la setmana vinent amb Renfe aquest contracte-programa, que tindrà una vigència de deu anys prorrogables per cinc més, segons van informar a Europa Press en fonts del sector.

Renfe estava pendent de formalitzar aquest document que regula la seva relació amb l'Estat per explotar els trens considerats de serveis públic, els de Rodalies i Mitja Distància, per abordar la inversió en nous trens.

Es tracta del contracte' pel qual l'Estat encomana a l'operadora prestar aquest tipus de serveis ferroviaris a canvi d'abonar-li una subvenció d'uns 1.000 milions d'euros anuals.

Els trens que Renfe posa en circulació a l'empara d'aquest document són en la seva àmplia majoria serveis sense rendibilitat econòmica, però que es mantenen per la rendibilitat social, atès que garanteixen certes connexions, la mobilitat dels ciutadans i la vertebració territorial.

Un cop es signi aquest document, l'empresa ferroviària preveu llançar ja el mes de gener vinent el primer contracte de compra de trens, que serà de vehicles de via estreta, i posteriorment tots els altres en cascada. Foment preveu que al març o abril tots els processos de compra estiguin en marxa.

El pla d'inversió en material rodant se centrarà precisament a comprar trens per a Rodalies i Mitja Distància, encara que no es descarta invertir en AVE i en trens de mercaderies.

QUINZE ANYS MÉS DE MONOPOLI.

La signatura del contracte-programa, a més de donar via lliure a aquest pla inversor en trens, suposa per a Renfe garantir-se el monopoli en l'explotació dels serveis de Rodalies i Regionals almenys durant quinze anys més, i malgrat l'obertura a la competència del transport de viatgers programada per al 2020.

En aquesta data, l'operadora pública només haurà de començar el 2020 a afrontar la competència d'operadors privats en el negoci de l'AVE i la Llarga Distància.

El Govern espanyol pot seguir mantenint els serveis ferroviaris públics en règim de monopoli perquè la normativa europea sobre liberalització estableix per a ells un període de transició en el qual poden continuar en mans dels operadors "incumbents o dominants" de cada Estat, això és, dels quals els gestionen actualment.

En concret, aquesta norma comunitària permet als Estats seguir encomanant aquests serveis a l'operador públic directament i sense competència fins a l'any 2024.

A partir d'aquest any, els països ja no poden adjudicar directament aquests trànsits, però sí podrà seguir amb la seva explotació l'empresa dominant que ja els tingués encomanats en aquesta data.

Els trens de Rodalies i els de Mitja Distància (regionals) són els que més viatgers transporten. En concret, els primers van comptabilitzar 423,65 milions de viatgers el passat any, un 3,6% més, i els regionals 23,3 milions més (+1,5%), enfront dels 21,10 milions de passatgers que van viatjar en AVE i els 11,7 milions de Llarga Distància.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés