Publicat 14/07/2014 19:09

El Govern espanyol confia que el nou heliport del Prat pugui funcionar abans de l'estiu que ve

El diputado de ERC en el Congreso Joan Tardà
EUROPA PRESS

MADRID, 14 jul. (EUROPA PRESS) -

El Govern espanyol confia que el nou heliport de Barcelona-El Prat pugui començar a funcionar abans del pròxim mes de juny, una vegada hagi estat certificat per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), i assegura que la seva activitat no minvarà la capacitat operativa de l'aeroport ni tampoc augmentarà el nivell de soroll que han de suportar els veïns de la zona.

Així ho assenyala en resposta a la bateria de preguntes que va registrar el diputat d'ERC Joan Tardà, amb relació al projecte heliport de Barcelona-El Prat, l'avaluació d'impacte ambiental del qual va ser publicada en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el mes d'abril passat.

Una autorització que dóna via lliure a aquesta nova infraestructura, des d'on es prestarà una "operativa regular de vols comercials d'helicòpters".

En concret, l'heliport s'ubicarà a la zona de les rampes 31 i 32, on s'estacionaran els aparells i també s'habilitarà una zona d'aproximació final i d'enlairament.

Segons la resposta de l'executiu, que recull Europa Press, el començament d'aquesta infraestructura està previst per a aquest mateix mes de juliol i la seva finalització, després de quatre mesos d'obres, per a l'octubre.

L'heliport començarà a funcionar després de ser certificat per l'AESA, fet que s'estima per "al primer semestre del 2015".

ES MANTÉ L'OPERATIVITAT

Tot i això, Tardà tem que la posada en marxa d'aquest servei afecti l'operativitat de l'aeroport, perquè l'ús d'aquesta zona de la pista 02 --que s'usa en horari nocturn o quan alguna de les altres dues no estan operatives-- afectarà les aproximacions frustrades, el que farà que no es puguin operar helicòpters mentre aquesta pista estigui activa o viceversa.

Això significarà a més "renunciar a l'extraordinària inversió que significa la construcció d'una pista d'aviació de més de 2.500 metres de longitud, ja que el 90% de les operacions aeronàutiques es realitzen en horari diürn".

"L'habilitació de l'heliport abocarà l'aeroport a operar en un futur en horari diürn només amb dues pistes", critica l'independentista, que recorda que quan es van ampliar les instal·lacions el 2004 es va fer per disposar de "tres pistes completament operatives" i no per "substituir-ne la transversal per una de paral·lela".

Tot i això, l'executiu nega rotundament que es minvi la capacitat operativa del Prat "ni en període diürn ni en període nocturn" ja que la ubicació de l'heliport s'ha decidit "amb el criteri d'originar la mínima afecció possible a l'operativa actual".

Per això, insisteix el Govern espanyol, les noves instal·lacions no impediran l'ús d'aquesta pista sinó que "caldrà que, per part de Control Aeri, es coordinin els dos tipus d'operacions, establint les separacions necessàries entre aeronaus", diu, recordant que no modificar l'operació actual d'aeronaus ni la configuració de pistes preferents és "un dels requisits de partida" del projecte.

NO MÉS SOROLL

Finalment, el responsable d'Esquerra s'interessa per conèixer l'impacte sonor que el nou heliport tindrà en les localitats de la zona, recordant en aquest punt que quan es va posar en funcionament la tercera pista del Prat el 2004 es va causar un "impacte sonor insuportable al veïnat" i una gran "polèmica" la resolució judicial de la qual encara està pendent.

Per això, Tardà creu que està "meridianament clar que la implantació de l'heliport tindrà un impacte sobre el veïnat". En aquest sentit, el Govern central assegura que la possible repercussió del soroll de les noves instal·lacions "ha estat analitzada" i que "tant en la fase de construcció com d'operació l'increment dels nivells de pressió sonora, vibracions i emissions atmosfèriques en els voltants és gairebé nul".

En qualsevol cas, precisa, el promotor del projecte ha assumit l'obligació d'adaptar les rutes inicialment plantejades per "garantir la protecció de la població", fet que suposa "separar-les més" de la població del Prat, una proposta davant la qual els ajuntaments de la zona "van mostrar la seva conformitat" en una reunió del mes de desembre passat, segons diu el Govern.

"Així, les trajectòries nominals d'entrada i sortida propostes s'allunyen dels nuclis residencials i transcorren per la zona industrial del Prat, per evitar molèsties a la població. Addicionalment, s'adopten les necessàries mesures preventives en el cas que es produís alguna desviació", afegeix la resposta parlamentària, que insisteix que "la repercussió serà gairebé nul·la".

ALTURES DE PAS

Respecte a les altures de pas, el Govern espanyol insisteix que es complirà amb les Regles de Vol Visual (VFR), que obliguen els helicòpters a no sobrevolar aglomeracions d'edificis o reunions de persones a l'aire lliure a una altura inferior als 300 metres sobre l'obstacle més alt situat dins d'un ràdio de 600 metres des de l'aeronau.

Tot i això, Tardà reprotxa al Ministeri d'Agricultura que hagi rebutjat la necessitat de tramitar una Avaluació d'Impacte Ambiental "partint d'una premissa clarament dubtosa i contradient els informes emesos per les autoritats consultades", a la qual cosa l'executiu respon que l'Aeroport del Prat és "d'interès general de l'Estat" per la qual cosa la legislació sobre contaminació acústica que li és d'aplicació és "l'estatal", i no la de la Generalitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés