Publicat 10/04/2015 18:28

El Govern diu que la "no resposta" de la UE va apartar Qatar Airways de Spanair

Ricard Font, Damià Calvet, Lluís Recoder
EUROPA PRESS

Calvet assegura que el cessament d'operacions de l'aerolínia va ser "exemplar"

BARCELONA, 10 abr. (EUROPA PRESS) -

El secretari de Territori en el primer Govern d'Artur Mas i actual president de Cimalsa, Damià Calvet, ha sostingut que la "no resposta" de la UE davant de la denúncia presentada per aerolínies de baix cost, entre les quals hi ha Vueling i Ryanair, perquè es determinés si els 200 milions de recursos públics podien considerar-se ajudes de l'Estat va fer tirar enrere Qatar Airways a l'hora de formalitzar el contracte i convertir-se oficialment en l'anhelat soci industrial de Spanair.

En l'última sessió de la comissió d'investigació de Spanair que se celebra al Parlament per discutir responsabilitats polítiques, Calvet ha explicat aquest divendres que el gener del 2012 es va mantenir una reunió física a Brussel·les amb una delegació de la Comissió de la Competència per abordar les ajudes d'Estat, una reunió que ha qualificat de "molt dura" i en la qual no es va obtenir resposta que servís per esvair els dubtes de Qatar Airways sobre aquesta qüestió.

"Davant la no resposta i la possibilitat que el procés s'allargués, va haver-hi un moment en el qual vam considerar que el context no oferia suficient certesa i va ser quan es va executar el cessament d'operacions, que diria que va ser exemplar", ha afirmat Calvet en relació amb la coordinació de totes les administracions i empreses implicades per minimitzar el seu impacte.

Spanair va cessar la seva activitat la nit del 27 de gener del 2012 deixant milers de passatgers sense volar i una plantilla de 4.000 treballadors sense feina, alguns dels quals van poder ser recol·locats després en altres aerolínies.

L'operació Spanair tenia el seu origen a l'anterior govern tripartit, i quan CiU va guanyar el novembre del 2010 les eleccions catalanes amb Artur Mas al front va decidir continuar el projecte: "Considerem que era un instrument que afegia competitivitat a l'economia de Catalunya i ajudava les empreses catalanes i el país a posicionar-se amb més fortalesa davant del món. Era molt oportú donar-li continuïtat".

El Govern s'havia marcat el 31 de desembre com a "data màgica" per formalitzar l'acord amb Qatar Airways, per la qual cosa es van arribar a definir inversions, flota i rutes, però la denúncia i la dificultat de fer front a tots els préstecs contrets van llastar el projecte, propiciant la seva fallida.

RECODER: "VAM FER TOT EL POSSIBLE"

També ha comparegut aquest divendres l'exconseller de Territori i Sostenibilitat en la primera legislatura de Mas, Lluís Recoder, que ha defensat el suport a l'aerolínia: "Tant el Tripartit com el govern del qual vaig formar part vam intentar ajudar Spanair mentre van existir expectatives de viabilitat de l'empresa".

Ha admès que tant el Govern de CiU com el del Tripartit sabien que la situació de Spanair era difícil, tot i que van decidir donar suport al projecte per millorar la connectivitat de l'Aeroport del Prat: "Vam fer tot el possible perquè el projecte continués endavant. Ha estat per poc, però al final no ha estat possible".

Segons Recoder, tan irresponsable hagués estat "deixar caure l'aerolínia" quan CiU va accedir a la Generalitat, com continuar ajudant-la més enllà del 27 de gener del 2012.

RICARD FONT: "CIRCUMSTÀNCIES OBJECTIVES"

Per la seva banda, l'exdirector general de Transports i Mobilitat i actual secretari d'Infraestructures i Mobilitat del Govern català, Ricard Font, s'ha remès a la seva compareixença del 30 de gener, quan va intervenir al Parlament com actual president del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA).

En la mateixa línia de llavors, Font ha defensat que existien "circumstàncies objectives" per apostar perquè Spanair es convertís en l'aerolínia de bandera de l'Aeroport de Barcelona i aportés més connectivitat a la capital catalana.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés