Actualitzat 27/07/2018 17:18

El Govern central dona per fet el rebuig del Congrés a la via de dèficit per "electoralisme i dogmatisme"

Rueda de prensa de la portavoz del Gobierno, Isabel Celaá
MARTA FERNÁNDEZ/EUROPA PRESS


MADRID, 27 jul. (EUROPA PRESS) -

La ministra Portaveu del Govern central, Isabel Celáa, ha donat per fet el rebuig del Congrés a la nova senda de dèficit proposada per l'Executiu a Brussel·les, que suavitzava la presentada pel Govern del PP, pel vot en contra d'aquesta formació i de Cs i amb l'abstenció d'Units Podem, i ha atribuït aquest rebuig a un "excessiu dogmatisme" i a "càlculs electoralistes".

En la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, just abans que es votés a la Cambra baixa la nova via d'estabilitat, que "hagués propiciat un major marge fiscal", la ministra Portaveu ja ha donat per fet el rebuig, que ha qualificat d'"incomprensible i molt dolorós per als ciutadans".

"Quina estratègia pot justificar, quina hi explicació pot haver excepte un excessiu dogmatisme o un excessiu càlcul electoralista, per no atendre les necessitats de ciutadans, per mantenir el patiment dels espanyols a les comunitats autònomes que necessiten una petita escola, un dispensari de salut, ajuda a la pobresa energètica o una carretera...? Només el dogmatisme i la insensibilitat ideològica", ha subratllat.

La ministra ha recordat que la nova via d'estabilitat hagués permès aportar 2.500 milions extra a les comunitats autònomes i "reposar-ne" un altre tant a les arques de la Seguretat Social, la qual cosa hagués ajudat a atendre les necessitats primordials dels espanyols, "però avui ha estat negat de forma arbitrària", ha dit.

Celáa ha incidit que aquest nou camí "hagués afavorit moltíssim" els espanyols, i que tots els presidents de les comunitats autònomes que s'han reunit amb el cap del Govern en els últims dies "així ho van afirmar, més enllà d'ideologies".

Celáa ha assenyalat que són els partits que han impedit que prosperi aquesta via, "acordada pel Govern amb Brussel·les", els que hauran de donar les oportunes explicacions als ciutadans, i ha anunciat que l'Executiu que encapçala Pedro Sánchez tornarà a l'antiga via de dèficit i que es basarà en aquestes xifres per elaborar els Prespuestos Generals de l'Estat per 2019.

"El Govern manté el seu rumb; prepara els seus Pressupostos per 2019 i segueix amb la seva agenda de canvi, dirigida a seguir impulsant el creixement i l'ocupació digna, l'impuls a Europa i la regeneració democràtica. Els nostres conciutadans són els notaris de la realitat i saben molt bé què fa el Govern i què fan altres forces polítiques", ha incidit.

Celáa ha negat que aquesta circumstància li hagi servit per constatar la minoria parlamentària en la qual se sustenta el Govern. "No reconeixem cap situació de feblesa, mantenim el nostre objectiu d'esgotar la legislatura", ha manifestat, per expressar la seva confiança a poder explicar "amb la corresponsabilitat d'altres forces polítiques".

La ministra ha anunciat que la via de despesa ha de ser presentada de nou pel Govern a les Cambres dins d'un mes. "Sabem el que és treballar amb una senda fiscal rígida", ha lamentat.

REFLEXIÓ SOBRE L'ITINERARI DELS PGE

Respecte a la possibilitat de modificar l'itinerari dels Pressupostos a les Cambres per facilitar-ne l'aprovació, la ministra ha explicat que el Govern "reflexiona sobre l'oportunitat de modificar o no el camp de joc".

"No sembla adequat que si totes les lleis passen per Congrés i Senat per després tornar al Congrés, hi hagi tal excepció en aquest cas. Aquesta qüestió està oberta a la reflexió", ha indicat.

Celáa ha deixat clar que el rebuig pel Congrés a la senda de dèficit tingui a veure amb la falta de diàleg amb altres grups polítics: "Aquest Govern si alguna cosa fa és negociar i parlar amb les forces polítiques i els agents socials. Les converses sempre són perfectibles, però no ha estat per absència de negociació el que ens ha portat aquest resultat que no ens agrada per als ciutadans", ha incidit.

Preguntada sobre si aquest nou escenari implicarà un canvi en les polítiques del Govern, ha indicat que haurà de "reordenar", però ha deixat clar que en la preparació dels Pressupostos "serem capaços de reordenar les nostres prioritats perquè redundin en benefici de l'Estat de Benestar", ha assegurat.

Sobre si temen un possible rebuig als Pressupostos, ha insistit que el Govern té esperances fundades de poder continuar mantenint el rumb. "Així de clar. Hi ha suficient intel·ligència col·lectiva en l'univers polític per poder saber que un acord pressupostari millorarà la condició dels ciutadans. El que toca és plantejar els Pressupostos. I així ho va a fer el Govern, dintre del termini i en la forma escaient", ha resolt.

Contingut patrocinat