BARCELONA, 29 nov. (EUROPA PRESS) -
El vicepresident del Govern i conseller d'Economia, Pere Aragonès, ha celebrat aquest dijous "el to i la predisposició" que té Catalunya en Comú per negociar els Pressupostos de la Generalitat del 2019, i ha considerat que és possible segellar un acord durant les properes setmanes.
Ho ha dit en unes declaracions als periodistes després d'una reunió de dues hores i mitja amb els diputats del grup dels comuns al Parlament Jéssica Albiach i David Cid, que ha qualificat de "satisfactòria" i que repetiran durant els propers dies per apropar posicions.
Els comuns han plantejat a Aragonès pujar diversos impostos, com l'IPRF a les rendes altes i Successions i Donacions, i el conseller ha dit que no ho descarta, però que primer la Generalitat farà "estimacions" de quin impacte tindria aquest augment en els ingressos de l'administració catalana.
Així, la Generalitat no es tanca a modificar certs impostos, però primer vol analitzar quants ingressos de més li suposarien i, quan ho sàpiga, concretarà si és partidària dels canvis fiscals que els plantegen els comuns o no.
Aragonès ha dit que, per exemple, un 40% de l'impost de Patrimoni de tot Espanya es recapta a Catalunya, la qual cosa significa que la Generalitat ja té "marge recorregut" per la via dels impostos, per la qual cosa no té clar que ha d'insistir a pujar-los.
A més, ha exposat que una part de l'augment impositiu que plantegen els comuns no tindria un impacte immediat perquè, l'IRPF, el recapta l'Estat i no el liquida en el mateix exercici pressupostari, per la qual cosa una pujada d'aquest impost no tindria un impacte fins d'aquí a de "dos anys".
REGLA DE DESPESA
Aragonès ha assenyalat que el principal problema que té el Govern per quadrar els comptes no és tant que el dèficit màxim permès sigui del 0,1% o del 0,3%, sinó que la regla de despesa no deixa la Generalitat que la seva despesa estigui per sobre del 2,7%.
Per això ha assegurat haver demanat al Govern central que determinades despeses del Govern no computin dins d'aquest 2,7%, com per exemple certes inversions i la devolució de les pagues extres que la Generalitat deu als seus treballadors públics.
NOU DE DEU
El vicepresident ha assegurat que el Govern comparteix "nou de les deu" demandes que han posat damunt de la taula els comuns, i que l'única cosa amb què falta posar-se d'acord és sobre la xifra exacta de recursos que s'hi han de destinar.
Així, ha explicat que hi ha sintonia a millorar les inversions en les guarderies, desplegar el decret 'd'escola inclusiva', convertir l'Institut Català de Finances (ICF) en un banc públic, i treure la convocatòria de 750 places de Mossos d'Esquadra i 250 de bombers, entre d'altres qüestions.
L'únic punt que la Generalitat no comparteix és un de relatiu a la millora del transport públic, perquè Aragonès ha exposat que és una qüestió que depèn de les "aportacions" que fa l'Estat, per la qual cosa el Govern no pot assumir compromisos que no depenen d'ell perquè després s'executin.
SENSE DATA
Aragonès ha assegurat que la Generalitat treballa per presentar al més aviat possible les xifres exactes dels comptes, però no ha concretat quan té previstes presentar-les al Parlament perquè iniciïn el tràmit a la Cambra catalana.
També ha explicat que els comuns no li han demanat donar suport als Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) a canvi que ells aprovin els de la Generalitat, i ha assegurat que la posició del Govern sobre els PGE no ha variat i continua sent d'absolut rebuig.