Actualitzat 26/01/2016 16:21 CET

El Govern aprova el projecte de llei del canvi climàtic, una "llei d'Estat"

Neus Munté y Josep Rull
EUROPA PRESS

Inclou un impost per emissions que s'aplicarà a partir del 2018

BARCELONA, 26 gen. (EUROPA PRESS) -

El Govern ha aprovat aquest dimarts el primer projecte de llei de la legislatura, una norma que pretén lluitar contra el canvi climàtic i que té la vocació de ser una "llei d'Estat", ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.

"No és una llei concebuda des d'una autonomia, sinó una llei d'una nació que aspira a treballar per aconseguir un Estat. És una llei d'Estat", ha explicat en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, on Rull ha comparegut amb la consellera de Presidència, Neus Munté.

La llei té entre els seus principals objectius la reducció de les emissions de CO2, un "autèntic repte estructural de país", i es fixa l'obligació de reduir un 25% aquestes emissions el 2020 respecte a les quals hi havia el 2005.

Al marge de recalcar que es tracta d'una llei amb mentalitat d'Estat, Rull ha sostingut que és una norma pionera en el conjunt de l'Estat i de part del sud d'Europa, "la llei d'un país que vol comprometre's amb el futur del planeta" i els eixos principals dels quals seran la reducció dels nivells de CO2 a l'aire i l'adaptació dels sectors implicats.

NOU IMPOST

La llei es dota com a instrument d'un impost que gravarà "els vehicles més contaminants" i que s'aplicarà de manera gradual entre el 2018 i el 2020, i donarà dos anys per poder preparar els conductors i que es vagin sensibilitzant amb el problema del canvi climàtic.

"Es començarà amb els vehicles més contaminants amb una emissió superior a 160 grams de C02 equivalent per quilòmetre", ha explicat, tot i que ha detallat que la majoria de propietaris dels cotxes que es vegin gravats per aquest impost pagarà entre un i cinc euros a l'any.

Ha aclarit que els de gamma alta que més contaminen seran els que es vegin més afectats: "Un Audi A8 que emet per sota dels 235 grams de CO2 pagaria 84 euros a l'any", ha exemplificat, i ha recordat que es tracta d'un impost que neix amb la voluntat de desaparèixer quan les emissions es redueixin als nivells marcats per la UE en l'última cimera sobre canvi climàtic de París.

Per aconseguir-ho, una part del recaptat per aquest impost, que es preveu que el 2020 siguin 75 milions d'euros per a les arques de l'administració catalana --68,6 milions d'euros pels utilitaris i 8,1 milions d'euros per les furgonetes-- anirà destinat a mesures i plans per a la reducció d 'emissions, entre els quals es compta la renovació del parc automobilístic català, i tot i que Rull ha confessat que encara no s'ha especificat quina part de la taxa hi anirà destinada, però ha calculat que serà més del 50%.

RECURS AL TC

Sobre si creu que el Govern espanyol recorrerà contra aquesta nova norma, s'ha mostrat convençut que la llei encaixa en els paràmetres constitucionals, tot i que ha matisat: "Si em pregunten si el Govern la impugnarà, la resposta és que no ens estranyaria perquè no es regeixen per criteris jurídics sinó polítics".

"El Govern central només vol laminar l'autogovern de Catalunya, tallar qualsevol capacitat d'actuació de la Generalitat per millorar la vida dels catalans", ha dit el conseller, que també a respostes dels periodistes ha afirmat que aquesta llei no està dins dels pactes que es van fer amb la CUP per formar un nou Govern, sinó que es desprèn de tasques de l'anterior legislatura, com el seu judici demostren la tramitació pública que es va fer.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés