Actualitzat 17/12/2013 20:49

El Govern aprova la llei d'acció exterior catalana "pensant en un país que vol ser lliure"

Adverteix a l'Estat que no pot tenir l'última paraula sobre competències autonòmiques

El conseller de Presidencia y portavoz del Govern, Francesc Homs.
EUROPA PRESS

BARCELONA, 27 ago. (EUROPA PRESS) -

El Govern ha aprovat aquest dimarts la Llei d'acció exterior catalana amb la qual pretén definir els principis rectors de l'actuació internacional de Catalunya adequant-se al marc legislatiu vigent però "pensant en un país que vol ser lliure".

En roda de premsa després de la reunió del Consell Executiu, el conseller de la presidència i portaveu del Govern, Francesc Homs, ha explicat que aquesta norma és una de les "pedres angulars" d'aquesta legislatura per a l'executiu d'Artur Mas, i ha confiat que compti amb el màxim consens de la resta de partits.

"És una llei que està feta amb els peus a terra però amb una mirada d'ambició cap al futur pensant en un país que vol ser lliure", ha defensat el conseller, que el març ja ha anunciat al Parlament que el Govern treballava en la redacció d'aquesta norma, que part de les competències en matèria exterior previstes a l'Estatut.

La nova ordenació preveu establir mecanismes de coordinació entre els departaments del Govern, el Parlament i les entitats locals per maximitzar el posicionament de Catalunya a l'àmbit internacional, la reforma de l'actual marc de les comunitats catalanes a l'exterior i afavorir la internacionalització de l'economia catalana donant visibilitat a l'acció de les delegacions i la xarxa d 'oficines de la Generalitat.

Homs ha remarcat que la norma pretén també "enfocar i entendre la presència exterior com alguna cosa que excedeix els governs i les administracions", i regular la participació de Catalunya en organismes internacionals i en xarxes de cooperació territorial.

Pel que fa a la possibilitat que l'Estat tingui l'última paraula sobre els acords internacionals de les autonomies amb la nova Llei de Tractats, ha advertit que no es respectaria el repartiment de competències si el Govern espanyol s'atorga la capacitat de revisar els acords internacionals de les autonomies en aquells aspectes sobre els quals poden actuar.

"Si volen fer controls previs, haurien de reformar la Constitució", ha continuat Homs, que ha avisat que l'únic autoritzat per fer aquest tipus de controls és el Tribunal Constitucional (TC).

Contingut patrocinat