El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró
DAVID ZORRAKINO - EUROPA PRESS

Aprova la contractació i el manteniment integral dels nous trens per 65 milions

BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)

El Govern ha acordat aquest dimarts assumir el servei de Rodalies de Lleida a través de Ferrocarrils de Generalitat de Catalunya (FGC), que es preveu que operi les línies RL3 i RL4 a partir del 2024.

Ho ha anunciat el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Jordi Puigneró, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, amb la seva portaveu, Patrícia Plaja, en què ha dit que ha de ser "l'avantsala del traspàs total i efectiu" del servei.

"Convoco l'Estat a fer el traspàs complet de Rodalies, no el traspàs de pa sucat amb oli del 2009. La ciutadania de Catalunya no es mereix l'actual servei que presta Renfe a Catalunya, ni retards ni dèficits en infraestructures", ha sostingut.

El vicepresident ha indicat que es compraran nous trens que permetran doblar els serveis i que s'aportarà el personal i el finançament a favor de la puntualitat, la neteja, la intermodalitat i una connectivitat més elevada "perquè els ciutadans de Lleida vegin una clara millora per traslladar-se a Cervera i Manresa".

Per a la prestació d'aquests nous serveis, el Govern ha autoritzat una despesa plurianual per adquirir quatre trens elèctrics i el seu manteniment per un període de 15 anys, el subministrament està valorat en 44 milions d'euros i el manteniment en 21,2 milions.

La freqüència de pas entre Lleida i Cervera passarà de sis a 12 viatges, mentre que el tram de Cervera i Manresa passarà de tres a cinc, amb un increment del 100%.

'SÍ O NO'

Per la Generalitat, això és una "avançada" perquè és el model que vol per a tot Catalunya, motiu pel qual Puigneró ha avançat que en la pròxima reunió bilateral plantejarà a l'Estat el traspàs i s'exigirà una resposta de 'sí o no'.

S'espera que el corredor Lleida-Manresa consolidi més de 450.000 viatges el 2026, xifra que suposarà un increment del 55% de la demanda ferroviària respecte al 2018, segons ha assenyalat.

Ha retret que "els drets dels ciutadans no haurien d'estar en discussió" i que s'ha demostrat que actualment no s'està fent bé, per la qual cosa ha convidat a pujar a un tren d'FGC i un de Renfe per veure les diferències.

El traspàs de la gestió en tot el servei de trens català, "requereix la voluntat del Govern central perquè sigui efectiu i no deficitari com el que es va fer el 2009 sense vies, sense catenàries, sense trens i sense personal", ha emfatitzat.

Puigneró ha dit que al Govern li agradaria assumir tot el traspàs de Rodalies, però s'ha començat per Lleida perquè suposa el 10% del total i això és assequible, mentre que ha afegit que per assumir-ne la totalitat s'hauria de "tenir la capacitat de reduir el dèficit fiscal i recaptar impostos" per poder-ho pagar.

TREBALLADORS

Segons el vicepresident, l'inici de la gestió s'ha definit el 2024 perquè s'ha de fer "tot el procés de licitació i compra de trens", entre altres aspectes, per la qual cosa és un procés que no és immediat, tot i que li agradaria.

Sobre els treballadors ha dit que "no han de patir" perquè tothom que treballa en aquesta línia podrà decidir entre continuar-hi treballant per a FGC o per a Renfe en alguna de les seves altres línies.

"La ciutadania no pot esperar 10, 15 o 20 anys perquè la Generalitat vagi assumint a poc a poc Rodalies, perquè es produeixen moltes avaries per la falta d'inversió en les infraestructures", ha sentenciat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés