Publicat 3/4/2019 15:05:14 +02:00CET

Gortázar (Caixabank) demana que no es responsabilitzi tota la banca dels problemes d'algunes entitats

Gonzalo Gortázar valora el resultado del primer trimestre de 2018
EUROPA PRESS - Archivo

Afirma que la massa crítica de Caixabank li permet no necessitar una consolidació

MADRID, 3 abr. (EUROPA PRESS) -

El conseller delegat de Caixabank, Gonzalo Gortázar, ha demanat que no es responsabilitzi tot el sector bancari dels problemes causats per algunes entitats financeres durant els darrers anys i ha remarcat que no tots els bancs han costat diners als contribuents, una idea que afecta negativament la reputació del sector.

"No podem fer responsables els bancs que estan avui en els problemes que van causar altres bancs en el passat", ha remarcat Gortázar durant la seva intervenció en la jornada 'Polítiques globals i el seu impacte en l'economia' organitzada per Pimco i 'El Confidencial'.

El conseller delegat de Caixabank ha incidit en la necessitat de canviar la mala reputació que té el sector en la societat, que, en la seva opinió, es deu a diversos factors com el rescat bancari, la sensació que les entitats no van actuar correctament abans i durant la crisi i els dubtes sobre les seves prctiques de comercialització en alguns casos.

En aquest context, ha remarcat que el sector ha de treballar per canviar aquesta percepció social que la banca li deu alguna cosa a la societat pel rescat, per ha insistit que aix no és cert, ja són només algunes entitats, i no tota la banca en el seu conjunt, els que han costat diners als espanyols.

Referent a aix, ha afegit que hi ha bancs que han patit la crisi i han hagut de pagar el rescat d'altres entitats a través de diferents mecanismes, que en el cas de Caixabank ha suposat un desemborsament de 4.500 milions d'euros. "La societat té la sensació que tota la banca és la mateixa butxaca i són diferents butxaques", ha incidit.

CONSEQÜNCIES DE LA MALA REPUTACIÓ

Gortázar ha remarcat que aquesta mala reputació afecta "moltíssim" les entitats, perqu, per exemple, suposa una sobrecrrega regulatria i supervisora addicional, que incrementa el cost de risc per a les entitats. A més, la mala imatge facilita l'entrada de nous actors en el sector que volen competir amb els bancs tradicionals.

Així mateix, el conseller delegat de Caixabank ha afegit que el sector s'enfronta principalment a dos reptes a més de solucionar els seus problemes de reputació, entre els quals s'inclou abordar la necessria transformació digital que, en la seva opinió, passa per combinar de manera harmnica els canals físics i digitals.

L'altre repte és aconseguir més rendibilitat en l'entorn actual de tipus, la qual cosa implica ser més competitius, oferir la millor experincia de client i ser "extremadament eficients". En referncia a aix, ha remarcat que de vegades l'eficincia pot requerir una consolidació, per ha afegit que el cas de Caixabank té "una massa crítica" que els permet no pensar en necessitats de consolidació.

Gortázar ha remarcat que la situació que travessa la banca no és un problema només de les entitats, sinó també de la societat i de l'economia espanyola, perqu l'activitat financera actua com a "sistema circulatori de l'economia", per la qual cosa si no funciona "a ple pulmó" té impacte en el país.

En aquest sentit, ha afegit que est demostrat que la fortalesa d'un sistema financer és necessria per acompanyar un creixement econmic fort, i si les coses no van de la m, "acaben malament". Així, ha defensat que cal exigir que es corregeixi el que est malament i es busquin responsabilitats, per també obrir un camí per animar les entitats al fet que no es repeteixin els problemes del passat, en comptes de culpar-les.

"La tasca que tenen els bancs de transicionar un món digital s'ha de fer bé per als bancs i la societat. No podem ni volem veure un sistema financer desestabilitzat en aquest camí, perqu tots sabem els costos que suposa per a l'economia i els ciutadans un sistema financer que no sigui estable", ha incidit.