La Generalitat qualifica de deslleial "el bloqueig" de l'Estat al corredor 5G

Publicat 13/11/2019 18:36:32CET
Francesc Garriga, Dani Marco, Neus Cònsol i Josep Canós, en una taula rodona aquest dimecres.
EUROPA PRESS

Dani Marco subratlla la importància de ser generadors i productors de tecnologia 5G

BARCELONA, 13 nov. (EUROPA PRESS) -

El director general d'Innovació i Economia Digital de la Generalitat, Dani Marco, ha afirmat aquest dimecres que "el bloqueig" del Govern central al corredor 5G del Mediterrani impulsat pel Govern i la regió francesa d'Occitània va ser una deslleialtat al projecte, ha dit textualment.

Ho ha criticat durant el II Fòrum del Vehicle Autònom, organitzat per la comissió de Mobilitat i el grup d'Automoció d'Enginyers Industrials de Catalunya, i que ha reunit representants del sector sota el títol 'La connectivitat'.

Marco ha subratllat la importància de ser generadors i productors de la tecnologia 5G més enllà de la seva aplicació.

Ha detallat que el corredor 5G consisteix a fer proves en un entorn transfronterer perquè requereix un intercanvi d'infraestructura i d'operadors, la qual cosa es tradueix en un nivell de dificultat tecnològica superior: "La idea és fer aquestes proves allà, i després desplegar la tecnologia en tot el corredor".

També ha explicat que es van postular per dur a terme el projecte pilot i que van treballar amb Occitània, "que van estar oberts a connectar", i que havien d'identificar el corredor com a elegible dins de la UE, i que va ser llavors quan l'Estat va bloquejar la signatura del projecte, ha lamentat.

5G: NOUS CASOS D'ÚS

Ha assenyalat que un dels trets més importants de la tecnologia 5G serà reduir o acabar amb el decalatge entre dispositius connectats, cosa que ha considerat primordial per a la conducció autònoma: "Si (el vehicle) necessita intercanviar informació amb el seu entorn o un centre remot, cal que sigui a temps real".

"El 5G permet interconnectar milers de dispositius, la capacitat de les vies públiques i la connectivitat de les ciutats, i permet una connexió massiva de dispositius", i ha afegit que, alhora, crearà capes perquè, en moments específics o situacions d'emergència, es pugui atribuir una qualitat de servei per a un grup determinat de dispositius.

Ha insistit que l'arribada del 5G revolucionarà "clarament" la capacitat de desenvolupar nous casos d'ús en qualsevol entorn: des de la cirurgia remota, passant pels entorns immersius en els continguts turístics, fins als robots col·laboratius i el vehicle connectat.

JORNADA

Marco ha celebrat la jornada per unir dos sectors estratègics, com el de l'automoció i el de les tecnologies de la informació i comunicació, i ha destacat que quan s'aborda la mobilitat del futur es tracta des dels vehicles connectats fins al vehicle compartit passant per la sostenibilitat: "Per tots aquests adjectius, la tecnologia digital és fonamental".

Ha destacat el bon posicionament de Catalunya en tots dos sectors i defensat que la comunitat autònoma ha de ser forta en aquest camp, perquè l'arribada d'aquestes tecnologies comporta canvis de models de negoci.

JOSEP CANÓS, NEUS CÒNSOL

El degà del Col·legi Oficial d'Enginyeria Industrial de Barcelona, Josep Canós, ha explicat que un dels seus objectius és organitzar jornades i fòrums de temes d'actualitat, i ha sostingut que es va optar per parlar de la connectivitat perquè es tracta d'un camp que concentra les innovacions "més revolucionàries" dins del sector de l'automoció.

Ha destacat a més la necessitat de parlar del vehicle autònom davant les visions "tan diverses" de tecnòlegs, fabricadors, representants públics i juristes, perquè es tracta d'un tema complex: "Cal debatre (sobre això) perquè no té respostes concretes".

La directora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona, Neus Cònsul, ha agraït poder acollir el segon fòrum relacionat amb el vehicle autònom perquè --ha sostingut-- tenen estudis relacionats amb la temàtica: "Tot el que aprendrem (en la jornada) serà interessant per als nostres estudiants".