Actualitzat 21/05/2015 15:15

Generalitat i Foment topen un altre cop per la gestió de Rodalies

Trenes de Rodalies con la pintura de la Generalitat y la de Renfe
Foto: EUROPA PRESS

Vila titlla de "tensa" la reunió amb Adif i exigeix el traspàs total si no es donen solucions precises

   BARCELONA, 21 Maig (EUROPA PRESS) -

   El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el president d'Adif, Gonzalo Ferre, s'han reunit aquest dijous després de la incidència al centre de control del trànsit dels trens de Rodalies, que ha provocat afectacions en 200 trens i més de 80.000 usuaris al matí, que han patit retards de fins a una hora.

   Tots dos han atès la premsa després de la trobada, que ha durat mitja hora, si bé ho han fet en espais diferents i han transmès impressions oposades: mentre Ferre assegurava en declaracions als mitjans a l'exterior de la Conselleria que la reunió havia anat "molt bé", Vila compareixia més tard en roda de premsa per testificar que la trobada havia estat "inevitablement tensa".

   Segons ha explicat Ferre, la incidència s'ha produït perquè aquest dimecres es va reiniciar el programari informàtic que atén el centre de control de trànsit de Barcelona, i quan s'ha posat en funcionament aquest dijous el sistema no ha arrencat.

   El proveïdor del servei, Schneider Electric, ha estat "incapaç" de posar el sistema en funcionament, i de fet han fallat dos dels tres sistemes redundants, i gràcies al tercer s'ha pogut prestar el servei, ara ja normalitzat.

   Després de finalitzar la trobada amb Vila, Ferre es reunia a continuació amb els responsables de Schneider Electric, proveïdor amb el qual van signar el contracte el desembre del 2014 amb una vigència d'un any: "Si han incomplert les seves obligacions aplicarem el contracte, i si aquest preveu sancions, haurem de sancionar-los i canviar d'empresa".

   Rodalies acumula tres incidències d'impacte en poc més d'un mes, per la qual cosa Ferre es va reunir ja dimarts amb l'operador: "El centre de control de Barcelona era el que millor funcionava, amb problemes en un tren de cada 10.000, mentre que a Madrid les afectacions són de tres trens per cada 10.000. Aquest any s'ha desbaratat i estem donant un servei fatal".

   "No ho podem sostenir, i si no es pot arreglar canviarem el sistema perquè per a nosaltres la prioritat són els usuaris", ha asseverat Ferre, que ha demanat disculpes als ciutadans pel "disgust" d'aquest dijous.

   Aquestes disculpes no han estat suficients per a Vila, que ha exigit que Foment li doni explicacions precises del que ha passat i les solucions que preveu adoptar en els pròxims dies perquè incidències d'aquest tipus no tornin a ocórrer: "Exigim que aquestes crisis contínues en el nostre sistema no es reprodueixin, es trobin solucions immediates i s'assumeixin responsabilitats".

TRASPÀS COMPLET

   De moment i segons ha dit el conseller, la resposta inicial ha estat que s'obrirà un expedient informatiu a Schneider Electric per comprovar si està incomplint els seus compromisos: "Per a nosaltres és irrellevant. No ens importen els proveïdors, sinó si l'administració s'agafa seriosament el seu paper de regulador. Hi ha una deixadesa que ens perjudica diàriament".

   Vila ha defensat que tant TMB com FGC presten el seu servei amb una qualitat excel·lent, i ha reclamat el mateix nivell a Renfe i Adif: "Alerta amb els arguments que a Catalunya hi ha una casuística diferent que ho fa impossible perquè seria inadmissible".

   Per aquesta raó, Vila ha reclamat el traspàs total de la infraestructura ferroviària per prestar el servei de Rodalies: Juntament amb la incidència d'avui n'hi ha moltes altres que estan relacionades amb la falta d'inversió en una xarxa crònicament abandonada. Hi ha hagut massa anys de deixadesa. Volem la garantia absoluta de Foment i Adif que no tornarà a passar més, i de no ser així exigirem el traspàs complet".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés