Acorden partides per reduir llistes d'espera i anar "més enll" en l'impost a habitatges buits
BARCELONA, 8 des. (EUROPA PRESS) -
El Govern i els comuns han arribat a un acord pel qual crearan un nou impost als aliments ultraprocessats en el marc de les negociacions que mantenen per desencallar l'aprovació dels Pressupostos de 2022.
Ho ha anunciat la líder dels comuns en el Parlament, Jéssica Albiach, en una entrevista d'Europa Press en la que ha concretat que la nova taxa ser "finalista" i que els diners recaptats anir destinat a protegir als petits productors i al mercat de proximitat.
Per a Albiach, aquest nou gravamen té per objectiu un "canvi d'hbits" més que recaptatori i busca prevenir l'obesitat infantil, que a Catalunya afecta a un 12% dels nens.
En concret, els comuns han pactat amb la Generalitat la realització d'un estudi previ per veure en quins productes es pot aplicar aquest impost, i Albiach ha subratllat que "no afectar a la butxaca del consumidor sinó als productors".
A més, ha afirmat que en els propers dies anunciaran un acord pressupostari pel qual es destinar "diners a reduir les llistes d'espera", encara que encara no ha pogut concretar les quanties, i ha lamentat que les xifres de les llistes d'espera s'han agreujat amb la pandmia.
Quant a habitatge, la líder dels comuns ha celebrat que l'acord de Pressupostos també va "més enll" en l'impost d'habitatges buits, que fins ara gravava a persones jurídiques per que també inclour grans forquilles que siguin persones físiques.
A més, ha celebrat que el Govern hagi acceptat les seves demandes quant a salut mental, "hi haur 80 milions d'euros més als Pressupostos", i en dentista públic, pel que han aconseguit que pugi la partida a 50 milions, i també ha destacat que han aconseguit suport per a les seves propostes del tren-tram i la pacificació de diversos trams de la N-II.
MACROPROYECTOS O MODEL PRODUCTIU
Ha destacat que en la negociació els comuns han deixat clara la seva posició contrria a projectes com el Hard Rock: "Continuaré insistint al president Aragons que el nou model productiu est lluny del que ofereix aquest macroprojecte", encara que ha reconegut que són conscients que en un mes no es podran revertir velles inrcies, en les seves paraules.
Crítica amb els Jocs Olímpics d'Hivern Barcelona-Pirineus 2030, Albiach considera que "acabaran caient pel seu propi pes", perqu el Govern ha de demanar un informe al Comit Olímpic Internacional (COI) per veure si hi haur neu en 2030, la qual cosa dóna el seu judici demostra que no és el millor lloc per celebrar-los.
També ha explicat que el Govern ha desestimat que la consulta sobre els Jocs Olímpics --l'única cosa que est pressupostat en els comptes de 2022-- també es faci a Barcelona i no solament en les localitats del Pirineus, perqu l'Executiu considera que "no entraria com a territori afectat".
La també coordinadora de Catalunya en Comú ha convidat a ERC a sumar-se a millorar els Pressupostos de l'Ajuntament de Barcelona, després que aconseguissin que els republicans avalessin la seva aprovació a canvi que els comuns permetessin tramitar els comptes catalans, i ha agrat "el moviment" d'ERC perqu hi hagi comptes a la capital catalana.