MADRID 23 oct. (EUROPA PRESS) -
El president del Senat, Pío García-Escudero, ha ofert al president de la Generalitat, Carles Puigdemont, que comparegui al Ple de la cambra del divendres per exposar la seva posició sobre l'aplicació de l'article 155 si no pot fer-ho davant la comissió el dijous, han informat a Europa Press fonts parlamentàries.
Aquestes fonts subratllen que el que és reglamentari és que Puigdemont acudeixi a la comissió del dijous a les cinc de la tarda, però el Senat ha mostrat públicament la seva disposició al fet que el president català s'expliqui a la cambra, per la qual cosa García-Escudero li ha comunicat al portaveu del PDeCAT al Senat, Josep Lluís Cleries, l'oferta que pugui ser el divendres.
L'elaboració de l'ordre del dia de les sessions plenàries és potestat del president del Senat, que podria d'aquesta manera incloure al Ple del divendres un torn d'intervenció per a Puigdemont.
Es desconeix de moment si a aquest Ple acudirà el Govern central, encara que entre els grups parlamentaris es dóna per segur que ho farà el propi Mariano Rajoy.
La sessió està prevista inicialment a les deu del matí. Serà la Mesa d'aquest dimarts, prèvia reunió de la Junta de Portaveu, la que convoqui oficialment el Ple i doni ja els detalls de com s'ordenarà el debat.
D'entrada, se sap que pot haver-hi dos torns d'intervenció a favor, altres dos en contra i un torn de portaveu, a més que el Govern espanyol intervingui, si acudeix, quan ho consideri oportú i ho faci també, si finalment accepta, el president de la Generalitat.
SERIA UN HONOR
El vicepresident primer del Senat, Pedro Sanz, ha assegurat que per a la institució seria "un honor" escoltar les al·legacions del president del Generalitat, Carles Puigdemont, perquè defensi la seva posició davant les mesures que el Govern central vol aplicar a la seva comunitat autònoma a l'empara del 155 de la Constitució.
La Comissió del 155 es constituirà aquest dimarts a la una de la tarda i crearà una ponència, un grup més petit de senadors que treballi a porta tancada.
Donarà també de termini fins al dijous al migdia a la Generalitat perquè enviï per escrit les al·legacions que consideri oportú, perquè a aquesta hora, a les 12, es tornarà a reunir la ponència per començar a redactar un dictamen.
Aquest dictamen serà de nou debatut a la comissió convocada per a aquest dijous a les 17 hores, a porta oberta i amb la participació de tots els grups parlamentaris.
Sanz ha insistit que és el moment oportú perquè Puigdemont es defensi, encara que després s'ha sabut que el Senat li donarà l'oportunitat que ho faci el divendres si no pot el dijous.
"Estaríem encantats", ha dit el vicepresident primer, que ha volgut insistir que la cambra alta manté "la millor disposició" perquè el dirigent català acudeixi a presentar els seus arguments i que seria rebut "amb gran satisfacció i com un honor".
UNA PRESÈNCIA NOVA
La presència de Puigdemont al Senat seria nova. El president català no va acudir a la reunió al Senat de la Conferència de Presidents al gener, però va demanar després una sala per oferir una conferència en la qual defensar la convocatòria d'un referèndum d'independència.
El Senat va rebutjar la sol·licitud, però a canvi li va proposar organitzar una sessió de la citada Comissió General perquè s'expliqués i pogués a més debatre amb la resta de presidents autonòmics i amb el Govern central. Puigdemont va dir que no.