Actualitzat 22/10/2015 16:58

Foment del Treball proposa crear una Agència d'Infraestructures de Catalunya independent i mixta

J.Pujol, J.Llansó y S.Guillermo (Fomento del Trabajo)
EUROPA PRESS

Redacta un document amb cent infraestructures pendents d'executar

BARCELONA, 10 juny (EUROPA PRESS) -

Foment del Treball ha proposat aquest dimecres la creació de l'Agència d'Infraestructures de Catalunya, independent i de composició mixta públic-privada, amb l'objectiu d'"aconseguir un nou model de gestió" que incrementi la transparència, la participació de la societat civil i faci una priorització objectiva de les obres.

En roda de premsa, el president de la Comissió d'Infraestructures de la patronal, Joaquim Llansó, ha subratllat que el nou model d'infraestructures ha d'augmentar les col·laboracions públic-privades i apostar cada vegada més pel pagament per ús, i alhora ha d'incloure una "millora claríssima" de la planificació.

Foment del Treball ha redactat un document --que ha fet arribar al conseller de Territori, Santi Vila, i a la ministra de Foment, Ana Pastor-- amb les cent infraestructures pendents d'executar que des del punt de vista empresarial multisectorial es consideren bàsiques, i també les 20 prioritàries que seran objecte de seguiment per part de la patronal.

Entre aquestes 20 infraestructures seleccionades destaquen els trams principals del Corredor de la Mediterrània, els accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, l'accés ferroviari a l'aeroport del Prat, millores en les instal·lacions per a la prestació del servei de Rodalies, el vial del Port-Aeroport i la finalització de les línies L9 i L10.

Llansó ha insistit en la necessitat de fer una planificació a mitjà i llarg termini --de deu a 15 anys-- ja que les infraestructures "no poden estar subjectes als processos electorals cada quatre anys".

Ha posat com a exemple d'agència mixta la Comissió Nationale du Débat Public de França, que ha explicat que no té caràcter vinculant "però no hi ha cap ministre que se la salti".

Segons l'informe de Foment del Treball, Catalunya està ben posicionada en alguns aspectes com el transport de passatgers per Aeroport i en autopistes, però té necessitats importants en transport de mercaderies via avió, carreteres, ports de mercaderies i ferrocarrils, entre d'altres.

Llansó ha insistit que les infraestructures són claus per a l'avanç de l'economia, pel que calen inversions.

Davant de la falta de recursos públics, ha advocat per augmentar la col·laboració públic-privada i pel pagament per ús de les infraestructures, ja que ha constatat que Espanya és el país amb més quilòmetres d'autopistes i autovies però amb els percentatges més baixos de pagament per usuari --només el 21%, respecte del 100% d'Alemanya, el 80% de França i el 86% d'Itàlia--, i concentrats en determinats territoris com Catalunya.

ESTRUCTURA DE L'AGÈNCIA

L'Agència d'Infraestructures de Catalunya que proposa la patronal catalana hauria d'estar formada per un màxim de deu vocals experts de reconegut prestigi i trajectòria professional (50% del sector pública i 50% del privat), un director i un secretari, assistits per un departament tècnic de composició públic-privada.

"No volem substituir el Ministeri de Foment ni la Generalitat, però sí que es tingui en compte la societat civil", ha manifestat Llansó, que ha sostingut que les funcions de l'agència serien participar en la fixació dels objectius, avaluar les inversions i prioritzar-les.

El secretari de la Comissió d'Infraestructures, Salvador Guillermo, ha subratllat que el fet més important és que aquesta agència sigui independent per poder fer el que li correspon: "posar llums i taquígrafs en el debat sobre quines obres s'han de fer i quins no".

El secretari general de Foment del Treball, Joan Pujol, ha considerat que seria positiu que també existís una agència d'aquest tipus a nivell estatal, i ha afirmat que proposarà a la Ceoe que traslladi la idea al Govern espanyol.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés