Publicat 22/01/2018 11:38

La Fiscalia recorda que la rebel·lió està penada amb cadena perpètua a Dinamarca

Puigdemont (imatge d'arxiu)
@JUNTSXCAT

En cas de reactivar-se l'ordre europea contra Puigdemont la seva execució depèn de la Fiscalia de Copenhaguen

MADRID, 22 gen. (EUROPA PRESS) -

La Fiscalia recorda en la petició de reactivació a Dinamarca de l'ordre europea de detenció (OED) contra l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont que ha remès aquest dilluns al Tribunal Suprem que els delictes de sedició i/o rebel·lió que se li imputen estan castigats en el Codi Penal danès amb penes de fins a cadena perpètua revisable.

Així s'assenyala en una nota per la qual la Fiscalia ha informat de la seva petició al jutge que investiga la causa del procés sobiranista, Pablo Llarena, que s'expedeixi "a la major urgència" l'OED pels citats delictes en empara del que es disposa en la llei de reconeixement mutu de resolucions judicials en la Unió Europea.

Aquesta norma condiciona l'emissió d'aquesta ordre al fet que la mateixa sigui sol·licitada pel fiscal o l'acusació particular actuants en el procés --en aquest cas Vox, que divendres passat descartava fer-ho de moment--. Per la seva banda, la Fiscalia considera la reactivació de l'ordre contra Puigdemont quelcom "obligat, tenint en compte que es troba fugit de la justícia espanyola".

Així, actua conforme al que es disposa en l'article 40.1 d'aquesta llei, que assenyala que "quan es conegui el parador de la persona reclamada, l'autoritat judicial espanyola podrà comunicar directament a l'autoritat judicial competent d'execució l'ordre europea de detenció i entrega".

NOMÉS A DINAMARCA

Concreta que, en cas d'acceptar-se aquesta petició pel jutge, l'ordre haurà de ser enviada directament per al seu compliment a l'autoritat competent per a la seva execució al citat país, concretament la Fiscalia de Copenhaguen, sense que sigui necessari "en les actuals circumstàncies" introduir-la en el Sistema d'Informació Schengen, perquè Puigdemont no es troba en parador desconegut. És a dir, que l'ordre es limita únicament a Dinamarca.

La Fiscalia General de l'Estat ja va avisar diumenge passat que actuaria "immediatament" sol·licitant l'activació de l'euroordre de detenció i entrega si l'expresident català fugit a Brussel·les (Bèlgica) es traslladava fins a Dinamarca.

Malgrat l'avís de la Fiscalia, Puigdemont ha agafat a primera hora del matí d'aquest dilluns un vol cap a Copenhaguen (Dinamarca) des de l'Aeroport de Charleroi, al sud de Brussel·les, per assistir aquest dilluns al debat organitzat pel Departament de Ciències Polítiques de la Universitat de Copenhaguen sobre la situació política de Catalunya.

Les inicials ordres internacionals dictades contra Puigdemont i quatre exconsellers que l'acompanyen en la seva fugida a Bèlgica van ser retirades el passat 5 de desembre pel jutge del Suprem, que va mantenir únicament l'ordre de la seva detenció si torna a Espanya.

La intenció del magistrat llavors era evitar que la Justícia belga pogués diferir, a l'hora de l'entrega dels imputats, referent a la tipificació dels cinc delictes --rebel·lió, sedició, malversació, prevaricació i desobediència-- que s'imputa als exmembres del Govern fugits.

Contingut patrocinat