Actualitzat 05/06/2014 14:36

Front de Catalunya i Andalusia per demanar a l'Estat complir terminis del Corredor Mediterrani

Consejeros autonómicos en el salón SIL
EUROPA PRESS

Andalusia diu que caldrien "2,5 regnats dels Borbons" per al tram Algesires-Bobadilla

BARCELONA, 5 juny (EUROPA PRESS) -

Catalunya i Andalusia han escenificat aquest dijous un front comú per reclamar-li al Govern espanyol que compleixi el calendari dels trams del Corredor Mediterrani i així no perillin les inversions privades i es guanyi competitivitat.

"Volem programacions realistes sobre les infraestructures perquè darrere estan les inversions empresarials i no podem generar incertesa", ha assegurat el director general d'Infraestructures i Mobilitat Terrestre de la Generalitat, Xavier Flores, al SIL 2014 de Fira de Barcelona.

Flores s'ha expressat així davant del secretari general d'Infraestructures del Govern espanyol, Manuel Niño, incidint en el missatge que el president de Catalunya, Artur Mas, va llançar en la inauguració del congrés al secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Rafael Catalá: "Els demano un esforç redoblat per complir el calendari del Corredor Mediterrani".

Flores ha afegit que les infraestructures han de sorgir d'una demanda real i no només des del punt de vista de l'oferta, pel que han d'anar acompanyades d'un pla de negoci "rigorós i estricte" en què estigui implicada la inversió privada.

Ha apuntat que Catalunya està treballant en la creació d'un comitè de rutes ferroviàries, de la mateixa manera que existeix el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries: "Només així podrem sortir de la crisi".

ALGESIRES-BOBADILLA

Des de la Junta d'Andalusia, el viceconseller d'Obres Públiques i Transports, José Antonio García, ha criticat que "les previsions europees no es corresponen amb el ritme inversor de l'Estat", referint-se al tram Algesires-Bobadilla del Corredor Mediterrani.

"Farien falta gairebé 100 anys per a l'execució d'aquest tram. 2,5 regnats dels Borbons és el que faria falta. Ni tan sols ho podem mesurar en legislatures", ha asseverat el viceconseller andalús, que ha defensat que el Port d'Algesires és el primer d'Espanya en mercaderies i el primer de la Mediterrània en contenidors, ja que l'any passat va transportar 4,3 milions de TEU.

La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient de la Comunitat Valenciana, Isabel Bonig, ha assegurat que sense bones infraestructures no es pot ser competitiu, ja que de la logística i el transport depèn fins a un 15% del cost final del producte.

Ha considerat "fonamental" la incorporació del tercer carril per a la connexió a la xarxa dels ports de València, Castelló i Tarragona el 2015, i ha indicat que malgrat que el tercer carril no és la solució que li agradaria, és una opció realista donades les dificultats pressupostàries.

ESTRATÈGIA LOGÍSTICA

Niño ha defensat que Espanya és un país punter en infraestructures a escala mundial, "on per desgràcia el transport per ferrocarril és una assignatura pendent" amb barreres que impedeixen l'entrada de nous operadors i la carència de models de gestió, si bé el Govern central intenta resoldre aquesta situació amb l'Estratègia Logística d'Espanya, que aposta per la intermodalitat i la integració logística.

Ha celebrat que hi hagi 37 ports espanyols dins de la Xarxa Transeuropea de Transport, i la inclusió del Corredor Mediterrani i de l'Atlàntic, i sobre el primer ha incidit en el compromís de finalitzar entre 2015 i 2016 el tram des de la frontera francesa fins a Cartagena.

Ha recordat que ja s'ha finalitzat el tram Barcelona-Figueres i que s'han posat en servei trams d'alta velocitat que permetran el tràfic de viatgers i mercaderies, i alhora ha indicat que Foment està treballant en els accessos als ports de Barcelona, Sagunt i Castelló per seguir impulsant aquest eix estratègic.

CORREDOR ATLÀNTIC

La consellera de Medi Ambient i Política Territorial de País Basc, Ana Isabel Oregi, ha assegurat estar "100% d'acord amb els plantejaments de Foment, però és moment de donar passos més enllà dels acords que se subscriuen".

Ha indicat que el Govern basc, com la resta de comunitats, va col·laborar en l'elaboració de l'Estratègia Logística d'Espanya, si bé aquesta estratègia remetia a un posterior document de mapa logístic "el dibuix i territorialització del qual encara està pendent".

Ha destacat l'estratègia 'Basque Country Logistic', una aposta que té com a objectiu convertir a País Basc en un node competitiu dins de l'Eix Atlàntic, i ha criticat que el Govern espanyol hagi eliminat el Punt d'Inspecció Fronterera (PIF) i hagi realitzat restriccions horàries a l'Aeroport de Foronda, el que li resta competitivitat.

Des de la Junta de Castella i Lleó, el conseller de Foment i Medi Ambient, Antonio Silván, ha destacat que la comunitat surt reforçada amb el Corredor Atlàntic, i ha explicat que juntament amb el Govern central, Astúries, Galícia i la regió nord i centre de Portugal han constituït una macroregió amb l'objectiu de presentar projectes viables i captar fons europeus que es puguin aportar al sector de la logística i el transport.

CORREDOR CENTRAL

El conseller d'Obres Públiques, Urbanisme, Habitatge i Transports d'Aragó, Rafael Fernández de Alarcón, ha confiat que el Corredor Central, malgrat no haver estat inclòs a la Xarxa Transeuropea de Transport, pugui ser una realitat en el futur, i ha apuntat que cal donar més importància a la càrrega que al viatger per donar fiabilitat a les empreses.

El seu homòleg a les Canàries, Domingo Berriel, ha destacat la situació geoestratègica de les illes, a tan sols 100 quilòmetres d'Àfrica, i ha reclamat al Govern espanyol un compromís amb la logística canària, mentre que el viceconseller de Transports, Infraestructures i Habitatge de la Comunitat de Madrid, Borja Carabante, ha apostat per la coordinació entre comunitats per impulsar el transport de mercaderies.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés