MADRID 30 ago. (EUROPA PRESS) -
Diverses federacions autonmiques del PSOE segueixen donant passos, abans d'arrencar el curs polític, contra el finanament singular per a Catalunya acordada amb ERC, ratificant el seu rebuig a través de les Executives o titllant aquest contingent catal com a "inconstitucional, mentre que alguns barons no dubten ja a definir aquesta fórmula bilateral com un "concert econmic" malgrat la negativa del Govern de Pedro Sánchez de parlar en aquests termes.
El moviment més recent ho ha donat el PSOE d'Aragó liderat per Javier Lambán, que ha portat aquest assumpte a la seva Executiva Regional per rebutjar per unanimitat aquest acord fiscal entre PSC i ERC que suposa que Catalunya surti del rgim comú de finanament i comenci a recaptar el cent per cent dels impostos.
De la mateixa manera, els socialistes d'Aragó han presentat a les Corts una iniciativa en la qual recullen explícitament el seu rebuig al concert econmic pactat amb ERC i aposten per la renovació del sistema de finanament autonmic "sense privilegis" de cap tipus.
En els últims dies, el president socialista de Castella-la Manxa, Emiliano García-Page, també ha advertit que aquest nou model singular per a Catalunya en matria de finanament és "inconstitucional", afegint així noves crítiques a aquest acord amb ERC.
Precisament, el president castell-manxec ha estat el dirigent socialista més crític amb l'acord entre ERC i PSC, arribant a fer una declaració institucional en la qual va dir que ell no recolzar el finanament singular per a Catalunya, confiant que finalment no acabi prosperant.
ÉS UN CONCERT
Després que la vicepresidenta primera i ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, negués fa una setmana que l'acord fiscal amb ERC sigui un concert econmic, l'Alt Representant de la UE per a Afers exteriors i exministre amb Pedro Sánchez, Josep Borrell, s'ha reafirmat que aquest pacte sí que es tracta d'un concert.
A aquestes paraules de Borrell s'ha unit en les últimes dates el líder del PSOE de Castella i Lleó, Luis Tudanca, que també creu que l'acord assolit entre PSC i ERC té les mateixes característiques que un concert i que per tant se li ha de dir així.
Aix sí, la federació socialista de Castella i Lleó assegura tenir "plena confiana" en qu el Govern central no permetr "diferncies i privilegis" en el finanament de les comunitats autnomes. I, en tot cas, Tudanca abunda en la seva negativa: "Amb la mateixa contundncia dic que el PSOE de Castella i Lleó mai donar suport a una reforma del sistema de finanament que no garanteixi un finanament just per a aquest territori. No, no ho tolerarem, no ho consentirem", ha resolt.
Des que Montero negués que aquest acord fiscal és un concert econmic, diferents membres del Govern central i del PSOE també han evitat parlar en aquests termes i sí reivindiquen un finanament singular per a Catalunya, un fet que ha provocat un empipament en l'independentisme, que ha advertit que els seus vots són necessaris per treure endavant els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE).
TAMBÉ ALTRES FEDERACIONS
No només Aragó, Castella-la Manxa o Castella i Lleó han alat la veu contra el finanament singular per a Catalunya, ja que hi ha altres federacions autonmiques que han criticat aquest últim mes l'acord pel qual Catalunya deixar de pertnyer al rgim comú de finanament.
Un altre govern autonmic socialista, el liderat per Adrián Barbón a Astúries, també ha rebutjat de ple el finanament singular per a Catalunya i insisteix a reclamar un model de finanament autonmic sobre la base dels seus criteris com la dispersió o l'envelliment de la població.
En el cas dels socialistes extremenys, han reclamat un debat intern entre els líders territorials del PSOE per abordar aquest assumpte del finanament singular per a Catalunya, que ha aixecat recels en diferents 'barons'.
No obstant aix, altres federacions autonmiques del PSOE sí que han tancat files amb Pedro Sánchez i donen suport a aquest concert econmic per a Catalunya, arribant fins i tot a demanar alguna cosa semblat als seus territoris, com és el cas de Galícia o Andalusia. Aix sí, fins a dins d'aquestes federacions també existeixen debats interns sobre recolzar o no l'acord amb ERC.