MADRID 24 jul. (EUROPA PRESS) -
FACUA-Consumidores en Acción ha presentat una denúncia contra l'aerolínia Ryanair per oferir una línia telefònica d'alt cost amb prefix 902 per a l'atenció als passatgers afectats per la vaga de tripulants de cabina.
Aquest telèfon (902 051 292) està tenint un elevat ús per part dels afectats per la vaga provocant-los perjudicis econòmics afegits, perquè una trucada de deu minuts pot arribar a costar més de sis euros, si es fa amb la companyia de mòbil que té les tarifes més elevades.
Si l'usuari truca al 902 de Ryanair amb un mòbil de Movistar, el preu és de 46,95 cèntims per l'establiment de la comunicació i 4,74 cèntims per minut (21% d'IVA inclòs). Amb un mòbil de Vodafone, 18,2 cèntims per l'establiment i 5,93 cèntims per minut. I amb un mòbil d'Orange, 18,15 i 60,50 cèntims, respectivament.
Si la trucada es fa des d'un fix, el preu amb Movistar és de 18,68 cèntims per l'establiment i 14,52 cèntims per minut (és la tarifa per les trucades a línies 902 que aquesta companyia anomena Nivell 1). Des d'un de Vodafone, 22 i 20,1 cèntims, respectivament, I des d'un fix d'Orange, 12,45 i 2,86 cèntims (és la tarifa per les trucades a línies 902 que aquesta companyia anomena Nivell 2).
Per tot això FACUA ha remès un escrit a la nova directora executiva de l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (Aecosan) del Ministeri de Sanitat, Marta García, en el qual li sol·licita que insti les autoritats autonòmiques a multar Ryanair per saltar-se la legislació estatal i europea de defensa dels consumidors.
Petició de sancions que l'associació fa extensiva a la resta d'empreses que fan servir línies d'alt cost per a l'atenció al consumidor.
En el seu escrit, FACUA demana a la directora executiva d'Aecosan que recordi a les comunitats autònomes que l'ús de telèfons d'informació i atenció a l'usuari el cost del qual sigui superior al d'una trucada a un número amb prefix geogràfic o una numeració mòbil vulnera l'article 21 del text refós de la Llei General per a la Defensa dels Drets dels Consumidors.
UNA ALTRA DENÚNCIA
No és la primera vegada que FACUA denuncia aquest tipus d'irregularitats, tant a Ryanair com en bona part de les companyies aèries.
A començaments de l'any passat, l'aerolínia irlandesa va ser denunciada per l'associació davant les autoritats de protecció al consumidor de les dotze comunitats autònomes en les quals opera.
Va ser una de les vint companyies aèries denunciades el gener del 2017 per l'associació per incomplir la llei en obligar els usuaris a trucar telèfons de tarificació especial, addicional o a números amb prefix estranger en determinats casos.
Després de les denúncies presentades per FACUA durant el 2017 contra companyies aèries i empreses d'altres sectors (bancs, asseguradores, companyies de telecomunicacions, de seguretat privada, establiments comercials, clubs de futbol...), només una comunitat autònoma li ha comunicat l'obertura d'expedients sancionadors.
La Direcció General de Consum de les Illes Balears va incoar a finals de l'any passat sengles expedients sancionadors a Ryanair i a Air Berlin per les seves línies 902.
FACUA ha estat desenvolupant la campanya #Stop902 per mobilitzar els usuaris contra aquest tipus d'abusos en els telèfons d'atenció al consumidor. Els usuaris poden sumar-s'hi en el web Facua.org/stop902.
Prop de 100 empreses han estat ja denunciades per l'associació per la vulneració de la legislació de defensa dels consumidors en les numeracions dels seus telèfons d'atenció al client i informació comercial.
IL·LEGALITAT DELS 902
FACUA adverteix que l'article 21.2 del Reial decret 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries fa esment a una "tarifa bàsica" que impedeix que els consumidors hagin de suportar un cost superior a l'habitual d'una trucada a un telèfon fix o mòbil estàndard en comunicar-se amb les empreses en qüestió.
El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), en l'assumpte C-568/15, va buidar els dubtes sobre possibles interpretacions de la normativa en concloure que el concepte de "tarifa bàsica" que exigeix la Directiva 2011/83/UE per als serveis telefònics d'atenció de les empreses als consumidors no pot permetre cap prefix ni cap número que excedeixi "del cost d'una trucada a una línia telefònica fixa geogràfica o mòbil estàndard".