Actualitzat 28/06/2014 16:42

Fabricants d'asfalts denuncien l'escassa inversió en la conservació de les carreteres

La producció registra un mínim històric el 2013 després d'acumular un descens de més del 70% des de l'any 2007

MADRID, 28 juny (EUROPA PRESS) -

L'Associació Espanyola de Fabricants de Barreges Asfàltiques (ASEFMA) ha denunciat l'escassa inversió en la conservació de les carreteres i ha advertit que les últimes dades sobre producció de barreges bituminoses a Espanya "marquen un descens acumulat de més del 70% des del 2007 i un mínim històric registrat el 2013 de 12,3 milions de producció".

Aquestes són algunes de les conclusions que s'han posat de manifest a la IX Jornada Nacional d'ASEFMA dedicada a les conseqüències de l'estat del paviment en la vida dels ciutadans, en què s'ha destacat que les necessitats d'inversió en reposició i reforç de carreteres passen els 5.828 milions d'euros, 1.883 milions a la xarxa estatal i 3.945 milions en les vies autonòmiques.

Alhora, els fabricants de barreges asfàltiques han avisat que el paviment acumula el 94% del dèficit total de les carreteres espanyoles, estimat en 6.200 milions d'euros.

Durant la inauguració de la jornada, el president d'ASEFMA, Juan José Potti, ha afirmat que "la relació entre la conservació del paviment de carreteres i la vida dels ciutadans és evident". "Les polítiques preventives en matèria de carreteres resulten ser a mitjà i llarg termini, molt més econòmiques que les polítiques curatives", ha afegit.

Per la seva banda, el secretari d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Manuel Niño, ha assegurat que la conservació viària és una prioritat per al Govern, però ha defensat que "en un context de contenció pressupostària", la societat exigeix fer "ajust de costos i atendre les prioritats més urgents".

"UN ESFORÇ SUPERIOR"

En aquesta línia, els experts de la pavimentació i seguretat viària participants en la jornada han apuntat que "les Administracions de carreteres han de fer un esforç superior en matèria de conservació de carreteres" perquè l'estat del paviment "no només afecta a professionals del transport i usuaris de carreteres, sinó a la totalitat del país".

Alhora, han destacat que un ferm deteriorat obstaculitza la cohesió del territori, limita l'accés a béns i serveis bàsics i incideix negativament en l'economia en la mesura que incrementa els costos per als usuaris i empreses. ASEFMA assenyala que d'aquestes inversions depenen 85.000 llocs de treball directes, 52.000 indirectes, i el 0,4% del PIB d'Espanya.

Segons dades facilitades per ASEFMA, un paviment en bon estat disminueix el consum de combustible d'un vehicle lleuger en un percentatge del 12 al 18% i redueix un 10% del consum de combustible a Espanya suposa un estalvi superior als 1.000 milions d'euros a l'any.

Finalment, un paviment en mal estat augmenta fins a un 34% les emissions de gasos d'efecte hivernacle, genera major trànsit i problemes circulatoris, i pot disminuir la vida útil dels vehicles fins a un 25%.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés