Publicat 13/02/2015 13:21

Un exconseller de Spanair diu que haver tancat un minut abans seria una irresponsabilitat

Ferran Soriano en la comisión de investigación sobre Spanair en el Parlament
EUROPA PRESS

Atribueix la responsabilitat de la fallida a la denúncia davant de la UE per les ajudes d'Estat

BARCELONA, 13 febr. (EUROPA PRESS) -

L'exconseller de Spanair Miquel Martí ha defensat aquest divendres l'actuació del consell d'administració de la desapareguda aerolínia i ha assegurat que haver cessat les operacions un minut abans del que es va fer el 27 de gener del 2012, després de la retirada de Qatar Airways com a soci industrial i l'anunci de la Generalitat de deixar d'invertir, hagués estat un acte d'irresponsabilitat.

"Quan no hi ha soci és quan es pren la decisió de tancar la companyia. Haver-la tancat un minut abans, entenem que hagués estat un acte d'irresponsabilitat i lleugeresa", ha dit Martí a la comissió d'investigació sobre Spanair que se celebra al Parlament.

Ha lamentat que la denúncia que van presentar diverses aerolínies davant de la UE, entre les quals hi ha Vueling i Ryanair, perquè es determinés si els més de 175 milions d'euros de recursos públics invertits es podien considerar ajudes d'Estat, "ho va posar tot en risc".

La denúncia va atrapar desprevingut al consell d'administració de Spanair, el president de la qual, Ferran Soriano, es trobava en aquell moment a Londres ultimant amb els seus advocats els últims serrells per signar amb Qatar Airways, que volia comprar el 49% de la companyia catalana per tenir un hub al sud d'Europa que li permetés connectar amb l'Amèrica del Sud; fins i tot estava tancat el nom que tindria la nova aerolínia: 'Barcelona Airways'.

"Vam fer el que devíem? Sí, en majúscules", ha asseverat Martí, que ha destacat que l'aposta de Qatar Airways per Spanair ha estat ferma fins que es va presentar la denúncia, com ho demostra que l'aerolínia àrab hagi adquirit fa poc un 9,99% d'International Airlines Group (IAG), el grup d'empreses que agrupa Iberia, Vueling i British Airways.

"El que Qatar Airways no va poder fer amb Spanair, ho està fent ara amb Vueling, perquè continuava volent la porta a Sud-amèrica que és Barcelona", ha aprofundit.

"La responsabilitat del no èxit, perquè no m'agrada parlar de fracàs, és única i exclusivament de la demanda que es va presentar a Brussel·les. Després, com no podia ser d'una altra manera, va quedar en no res i aparcada per la seva inconsistència", ha assegurat.

PROJECTE "NECESSARI"

Ha garantit que la demanda ha estat l'únic motiu pel qual Qatar es va retirar de l'operació, i que sense l'aquesta Spanair seguiria existint: "Ara tindríem una companyia amb base a Barcelona per connectar amb el món. Ho diu un empresari que ha perdut els seus diners intentant ajudar un projecte empresarial i de país que ho vam tenir molt a prop de no ser pel que he dit".

En aquest sentit, ha lamentat que l'Aeroport de Barcelona segueixi sense ser, segons la seva opinió, un verdader aeroport de connexió, ja que per a això es necessita una aliança estratègica entre l'Aeroport i una companyia aèria: "És el que preteníem i el que encara queda pendent d'aconseguir".

"El projecte segueix calent i imprescindible per a Catalunya. Vam posar les ganes i els diners. No va ser per culpa nostre, ni del Govern ni dels executius de Spanair. El projecte ho valia i ho segueix valent", ha garantit el també membre del consell executiu de Turisme de Barcelona i president de Moventia.

Així, ha defensat que l'èxit necessita de col·laboracions públic-privades a llarg termini, i que si la captació del soci industrial per a Spanair es fes ara haurien molts més inversors interessats que fa dos anys.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés