MADRID 26 des. (EUROPA PRESS) -
L'economia espanyola acabar l'any 2023 en el quinz lloc de la classificació de la Lliga Econmica Mundial elaborada pel Centre d'Investigacions Econmiques i Empresarials (Cebr), i en l'horitzó de les projeccions, que arriben fins el 2038, acabar cedint un lloc davant l'embranzida d'Indonsia per acabar en la posició 16.
"Cebr pronostica que la taxa anual de creixement del PIB a Espanya es desaccelerar a una mitjana d'1,6% els propers cinc anys, i posteriorment disminuir a 1,5% anual entre 2029 i 2038. Com a resultat, Espanya caur un lloc en la taula de la Lliga Econmica Mundial durant els propers 15 anys, del lloc 15 el 2023 al 16 el 2038", destaquen els autors del ránking.
D'aquesta manera, Espanya es mantindria com la segona major economia de parla hispana al món, darrere de Mxic, que ocupa el 2023 la posició 12 de la taula i s'espera que ascendeixi al lloc 11 el proper any, encara que al llarg de l'horitzó previst anir perdent pes per acabar en 2038 en el lloc 15, just per davant d'Espanya.
Espanya, que abans de la crisi financera mundial va arribar a ocupar la vuitena posició en la Lliga Econmica Mundial, ha anat perdent pes gradualment, en línia amb les economies europees, baixant a la desena posició el 2008 i fins a la tretzena el 2018.
A nivell global, Cebr torna a retardar l'esperat 'sorpasso' de Xina als Estats Units com a major economia mundial, que ara preveu per al 2037, mentre que per al 2038 augura que la tercera major economia del món ser l'Índia, que el 2023 ocupa la cinquena posició.
Alemanya cedir el seu tercer lloc del 2023 per caure al cinqu lloc al final de l'horitzó projectat, mentre que el Japó aconseguir defensar la seva actual quarta posició, i Regne Unit i Frana conservaran els seus llocs com a sisena i setena economia mundial, respectivament.
D'altra banda, el Brasil guanyar un lloc al llarg d'aquests 15 anys i acabar com a vuitena economia mundial el 2038, per davant de Corea del Sud, que avanar quatre posicions durant el període analitzat, així com del Canad, que aconseguir mantenir la seva actual desena posició.
"Un dels factors que impulsen el canvi de posicions en la classificació aquest any probablement sigui el ritme diferencial en la implementació de polítiques Net Zero", defensa Douglas McWilliams, vicepresident de Cebr.
"La UE est al capdavant en aix. En canvi, és probable que les economies asitiques avancin menys rpidament en la mateixa direcció, a un ritme en qu els costos econmics siguin menors, i es preveu que pasos com a Índia, Corea, Indonsia, Bangladesh, Vietnam i Filipines ascendeixin considerablement en la classificació", afegeix.
En aquest sentit, les projeccions de Cebr per a d'aquí a 15 anys contemplen que menys d'una cinquena part (19,2%) del PIB mundial en dlars correspongui a Europa, enfront del 23,6% esperat el 2023 i el 33,5% de fa 15 anys.
En canvi, el panorama per a les economies d'sia oriental és gairebé exactament el contrari, ja que s'espera que la participació d'aquestes economies augmenti del 20,8% al 33,9% en aquest horitzó de 30 anys.