MADRID, 18 oct. (EUROPA PRESS) -
El secretari d'Estat d'España Global, Manuel Muñiz, considera que l'actuació a l'exterior de la Generalitat i de les seves delegacions és "majoritriament raonable i adequada" i assegura que "no hi ha hagut actuacions concretes o específiques destacables" de manera que el Ministeri d'Afers Exteriors, UE i Cooperació, no ha hagut de "prendre mesures contundents".
En una entrevista amb Europa Press, ha afirmat que no li consta "cap actuació particular" de les delegacions catalanes a l'exterior que "requereixi resposta" com a conseqüncia de la instrucció que els va donar el conseller d'Acció Exterior, Bernat Solé, que els va demanar que denunciessin internacionalment la inhabilitació judicial del ja expresident de la Generalitat Quim Torra.
A parer de Muñiz, aquelles paraules de Solé van ser una "declaració d'intencions, aparentment" per no li consta que aquesta instrucció s'hagi tradut en accions concretes de les delegacions.
En aquest context, ha afirmat que Exteriors no ha tingut motius per no autoritzar les tres noves delegacions que ha creat la Generalitat, al Senegal, el Japó i Austrlia. "Han sollicitat un informe que s'ha expedit com a favorable en relació amb competncies i actuacions de les delegacions i per tant aix no ens ha suposat un problema", ha resolt.
A més, s'ha mostrat convenut que la Generalitat s'ha donat per informada de la sentncia del Tribunal Constitucional (TC) que anulla part del Pla d'Acció Exterior de la Generalitat i que est "en un procés d'anlisi de qu implica aix per a les seves activitats". Al seu judici, "estan dins dels terminis raonables per donar justificant de recepció la sentncia".
LA SENTNCIA DEL TC DELIMITA COMPETNCIES
Segons Muñiz, la Generalitat no dóna per fet que la situació pugui continuar sense canvis. Aix sí, no creu que aplicar la sentncia signifiqui que s'hagin de tancar institucions --com el consorci Diplocat--, sinó més aviat adoptar la delimitació de competncies de l'acció exterior de la Generalitat. Per aix, creu que la sentncia és "sana" i "positiva".
"La sentncia el que fa és que perimetra les competncies de la Generalitat en l'mbit exterior i estableix unes línies clares entre les nostres, les competncies de l'Estat i del Govern central, i les de la Generalitat", ha detallat.
Ara, correspon a la Generalitat "prendre aquesta sentncia, interpretar-la adequadament i implementar-la" i per aix la ministra, Arancha González Laya, ha fet el que pot fer, que és "oferir-los dileg i animar-los a que la implementin íntegrament, que és el que han de fer".