Publicat 15/11/2021 21:09

Escrivá defensa l'acord sobre el MEI per evitar la retallada de les pensions en el futur

El ministre d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luis Escrivá, ofereix declaracions als mitjans de comunicació sobre el nou mecanisme d'Equitat Intergeneracional de les pensions, a 15 de novembre de 2021, a Madrid, (Espanya).
Cézaro De Luca - Europa Press

MADRID 15 nov. (EUROPA PRESS) -

El ministre d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luis Escrivá, ha defensat aquest dilluns l'acord aconseguit amb l'Unió General de Treballadors (UGT) i Comissions Obreres (CCOO) sobre el mecanisme d'equitat intergeneracional (MEI), que substituir a l'actual factor de sostenibilitat i evitar "una retallada molt important" de les futures pensions.

En declaracions als mitjans després de conixer-se l'acord, el ministre ha explicat que amb la introducció del MEI, aprovat sense el suport de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE), s'evita una retallada d'entre el 2 i el 3% per als futurs pensionistes.

"Aquí est l'essncia del MEI, el concepte. El factor de sostenibilitat suposaria per a un jove amb una pensió de 1.500 euros que al final de la seva vida laboral es retallaria en 300 euros", ha dit el ministre.

Amb el MEI, que comenar a aplicar-se el 2023, es pretén anar proveint el fons de la Seguretat Social i es preveu que hi hagi un matals d'uns 50.000 milions d'euros pel 2032, segons les estimacions compartides aquest dilluns pel ministre.

SENSE PROPOSTES DE LA CEOE

La patronal s'ha despenjat aquest matí de les negociacions i l'acord s'ha tancat, per tant, sense la signatura dels empresaris. Escrivá s'ha preguntat a les seves declaracions als mitjans "quins elements" han portat a la CEOE a oposar-se, ja que aquests també van signar l'acord del passat 1 de juliol sobre els terminis del MEI.

"La nostra expectiva era, i així ho hem intentant, que entressin en l'acord (...). No hem rebut cap proposta per part de la CEOE de quins elements voldrien operar per substituir", ha assegurat el ministre.

El MEI eleva l'aportació de les cotitzacions socials a 0,6 punts percentuals en les cotitzacions socials, que quedaran repartides en 0,5 per a l'empresa i un 0,1 per a l'empleat, com han informat els sindicats després de l'acord.

Per la seva banda, Escrivá ha sostingut que es tracta d'una pujada molt petita de cotitzacions socials" i ha defensat que "Espanya no té un problema de costos laborals".

"En termes de costos de les cotitzacions socials sobre el Producte Interior Brut (PIB), Espanya est per sota de 14 punts PIB. És molt important que els nostres costos laborals estiguin per sota dels pasos del nostre entorn", ha afirmat.

Aquesta mesura est dissenyada per afrontar la despesa que suposar el pagament de pensions als 'baby boomers', els nascuts entre 1958 i 1977. En aquest període van néixer gairebé 14 milions de persones, 2,5 més que en els vint anys anteriors i 4,5 milions més que en els vint anys següents.

COMPOSICIÓ DEL MEI

El MEI constar de dos components. El primer consistir en la reactivació del Fons de Reserva de la Seguretat Social mitjanant una aportació finalista entre 2023 i 2032, com ha anunciat el Ministeri.

Aquesta aportació ser de 0,6 punts percentuals de la cotització per contingncies comunes, i estar repartida entre l'empresa i el treballador "amb la mateixa distribució que en les cotitzacions socials".

La seva funció ser actuar com a "vlvula de seguretat" del sistema a partir de 2033, en el cas que hi hagi un desviament de la previsió de despesa en pensions per 2050. Si aix no ocorregués, no s'aplicar cap mesura i es plantejar la utilització dels recursos del Fons de Reserva per reduir les cotitzacions socials o millorar la quantia de les pensions, agrega el comunicat.

L'acord aconseguit aquest dilluns també contempla que si a partir de 2033 s'aprecia en els Informes d'Envelliment (Ageing Report) de la Comissió Europea una desviació de la previsió de despesa en pensions a 2050 respecte a l'informe de 2024 (que s'usar com a referncia), s'utilitzar aquest Fons, amb un límit de disposició anual del 0,2% del PIB.

En cas de ser insuficient, el Govern negociar amb els interlocutors socials per a la seva elevació al Pacte de Toledo. L'objectiu ser arribar a una proposta equilibrada que es dirigeixi a reduir el percentatge de despesa en pensions en termes de PIB o a incrementar el tipus de cotització o altres fórmules alternatives per augmentar els ingressos, segons indica el Ministeri en el comunicat.