Publicat 08/05/2018 17:23

ERC promet els seus escons al Senat demanant l'alliberament dels presos polítics, en presència de Rajoy

Mirella Cortès en el Senat
EUROPA PRESS - Arxiu

Rajoy acudeix al Ple amb un llaç blau en record de les víctimes d'ETA

MADRID, 8 maig (EUROPA PRESS) -

Els dos senadors autonòmics d'ERC han pres possessió del seu escó en el Ple d'aquest dimarts del Senat demanant "l'alliberament dels presos polítics i la tornada dels exiliats", expressions que han dit en català i han hagut de ser requerits pel president de la Cambra alta, Pío García-Escudero, perquè les fessin en castellà.

L'escena s'ha produït davant del president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, que ha assistit al Ple d'aquest dimarts. La senadora d'ERC i portaveu del seu grup Mirella Cortès ha estat la primera a sortir a prometre el càrrec davant la Constitució i a fer aquest afegitó.

"Per la llibertat dels presos polítics, per la tornada dels exiliats, fins a la consolidació de la república catalana, prometo per imperatiu legal", ha dit la senadora davant la Constitució espanyola i Pío García-Escudero.

El president del Senat li ha demanat en diverses ocasions per favor passés a emprar el castellà, perquè no podia sinó donar per acatada la Constitució per part de la senadora, però ella ha repetit la fórmula en català. "En aquesta Cambra sempre he promès per imperatiu legal i sempre en català", ha dit Cortès, fet pel qual García-Escudero li ha demanat una vegada més que ho fes en castellà, sempre en un to cordial.

"Com m'ho demana ho repetiré en català i castellà", ha accedit finalment Cortès, davant el tarannà del president del Senat que ha esperat mentre la portaveu d'Esquerra repetia el seu jurament en català i finalment en castellà. Davant la qual cosa García-Escudero l'ha felicitat per la seva continuïtat com a senadora per designació autonòmica. "Després de l'acatament de la Constitució espanyola ha adquirit condició plena de senadora, ha costat", ha conclòs el president del Senat.

Per la seva banda, Bernat Picornell d'ERC, que en el seu camí des de l'escó fins a la tribuna del Senat ha rebut els esbroncs dels senadors del PP, ha promès el càrrec també per imperatiu repetint la fórmula utilitzada per Cortès. Davant la petició de García-Escudero d'emprar el castellà, el senador ha accedit prometent el càrrec amb una samarreta groga en la qual es llegia 'Llibertat' al costat d'un retrat d'Oriol Junqueras, líder d'ERC.

Per la seva banda, senadors del PP i el propi Mariano Rajoy han acudit al Ple d'aquest dimarts portant un crespó blau que recorda les víctimes d'ETA.

PROMETEN VILÀ, ALEGRI I ROLDÁN

Aquest ple s'estrenaven els vuit senadors designats pel Parlament de Catalunya després de les eleccions del 21 de desembre en aquesta comunitat. Josep Lluís Cleries, (PDeCAT), José Montilla (PSC), Xavier Alegre (Cs), Sara Vilà (Podem) Bernat Picornell (ERC) i Mirella Cortès (ERC) han repetit en el càrrec mentre que Marta Pascal (PDeCAT) i Lorena Roldán (Cs) han participat en la seva primera sessió plenària.

Sara Vilà, d'Units Podem, ha promès el càrrec, també en castellà i català, assenyalant que seguirà treballant "pels Drets Humans i per tots els drets de tots els pobles del món", en un jurament que també ha aixecat les crítiques de la bancada popular.

Mentre, els senadors de Ciutadans, Xavier Alegre i Lorena Roldán, han acatat la Constitució de forma escarida i en castellà. La nova senadora 'taronja', la quarta representant del partit d'Albert Rivera, s'ha assegut aquest dimarts al costat de Pilar Barreiro, senadora que va passar del PP al Grup Mixt, fins que es canviï la distribució d'escons i puguin asseure's junts els quatre senadors de Ciudadanos.

Cleries, Pascal i Montilla no han realitzat aquesta cerimònia en haver jurat o promès el seu càrrec davant notari.

Contingut patrocinat