El seu advocat diu que la querella per reparar Companys té "expectatives favorables"
BARCELONA, 16 des. (EUROPA PRESS) -
El diputat d'ERC al Congrés Joan Tardà ha anunciat aquest dilluns que el seu partit demanarà a la jutge l'Argentina que jutja el Franquisme, María Servini, que es desplaci a Madrid i Barcelona per prendre declaració a testimonis.
En roda de premsa acompanyat per l'advocat argentí que treballa amb el partit, César Sivo, Tardà ha explicat que és "llastimós que una persona s'hagi de desplaçar" a l'Argentina a declarar pel cost econòmic, però també perquè suposa una experiència personal difícil per la seva càrrega emocional.
Segons ERC, aquests testimonis han d'aportar llum a la investigació sobre el Franquisme que està portant a terme la jutge, i de la qual forma part la querella que ha presentat ERC per l'afusellament de l'expresident de la Generalitat Lluís Companys i 47 càrrecs electes republicans, 45 alcaldes i dos diputats.
L'advocat Sivo ha explicat que hi ha dues formes perquè la jutge es desplaci a Espanya: la primera, a través d'un acord de cooperació entre els ministeris d'Exteriors i Justícia argentí i espanyol; la segona, que la jutge prengui declaració des de "territori argentí" a Espanya, és a dir, des de l'ambaixada o els consolats.
Sivo ha argumentat que, a causa de la "impunitat" amb la qual l'Estat espanyol ha tractat el Franquisme, el fet més és que segur posi traves al desplaçament de la jutge, per la qual cosa el lògic és pensar que Servini acabi prenent declaració, si ho estima oportú, des de l'ambaixada o els consolats.
"L'Estat no ho pot impedir. No pot fer res més enllà que molestar-se", ha explicat Sivo, que ha recordat que existeixen precedents de la pròpia jutge, que s'ha desplaçat a l'ambaixada argentina a Xile i Suïssa per prendre declaració sobre altres casos.
Sivo ha admès que és difícil que existeixin víctimes vives dels crims durant la dictadura, per la qual cosa la jutge hauria de prendre declaració a "testimonis indirectes", és a dir, sobretot a familiars.
HISTORIADORS
Tardà ha mostrat la seva sorpresa perquè la querella d'ERC fos admesa a tràmit amb tanta rapidesa --es va presentar el 16 d'octubre d'aquest any a Buenos Aires i s'ha admès el 22--, i ha censurat que ERC hagi d'anar a buscar justícia a l'estranger perquè Espanya ha donat les esquena "a la justícia universal i a la reparació de les víctimes del feixisme".
El diputat republicà ha explicat que, des de fa mesos, ERC s'està reunint amb historiadors que poden documentar els crims del Franquisme, per la qual cosa ara s'obre una "segona fase" en què demanaran a la jutge argentina que demani aquesta documentació a l'Estat espanyol, francès i alemany.
Tardà ha explicat que és conegut de sobres el procés pel qual es va capturar, va lliurar, va torturar i va assassinar Companys, altres càrrecs electes i ciutadans, però ara aquesta documentació ha d'acreditar-ho per poder reparar l'expresident i les altres víctimes.
Sivo ha assegurat que la querella d'ERC, com la pregunta de la consulta sobiranista, té un doble 'sí', "sí té expectatives favorables i sí aconseguirà avançar contra la impunitat" que hi ha a Espanya, tot i que ha recordat que tots els processos sobre crims contra la humanitat són complexos i requereixen temps.