Actualitzat 02/01/2020 10:01

ERC decideix si valida l'acord amb el PSOE per permetre la investidura de Sánchez

La portaveu d'ERC, Marta Vilalta, el vicepresident de la Generalitat, Pere Aragons, el president del Parlament, Roger Torrent i la consellera de Justícia, Ester Capella, en el 28 Congrés d'ERC a 21 de desembre de 2019
David Zorrakino - Europa Press

Torra es reunir aquest mateix dijous amb Aragons per abordar el pacte després de les crítiques de JxCat

BARCELONA, 2 gen. (EUROPA PRESS) -

El Consell Nacional d'ERC decidir aquest dijous si valida l'acord que els republicans han tancat amb el PSOE --que inclou una taula de negociació entre governs sobre Catalunya-- per permetre, amb la seva abstenció, investir Pedro Sánchez president del Govern central.

La reunió se celebrar a les 17.00 hores i pot ser l'últim pas per desbloquejar la investidura de Sánchez, que necessita l'abstenció dels republicans per tirar endavant.

L'executiva va decidir dilluns convocar aquest rgan després de donar per acabada la negociació amb el PSOE, i la portaveu d'ERC, Marta Vilalta, va anunciar llavors l'acord amb els socialistes per establir una taula de negociació entre la Generalitat i el Govern espanyol que serveixi per buscar una solució al conflicte.

A més a més, dimarts es va saber que l'acord inclou una consulta a la ciutadania de Catalunya sobre les conclusions que surtin d'aquesta taula de dileg entre governs.

Malgrat que va reconixer que és escptica sobre si el PSOE complir el pacte, Vilalta va defensar que és una oportunitat per mirar de resoldre la situació: "Creiem que val la pena provar-ho, val la pena dipositar aquesta confiana".

Així, el Consell Nacional d'ERC haur de decidir si dona per bo aquest acord, cosa que modificaria la posició inicial dels republicans sobre la investidura: del 'no' inicial a una abstenció que permetria que Sánchez continués a La Moncloa.

Finalment la trobada dels republicans no coincidir amb el ple d'investidura, perqu la presidenta del Congrés, Meritxell Batet, ha fixat aquest debat per als dies 4, 5 i 7 de gener.

XOC AMB JXCAT

El Consell Nacional d'ERC prendr aquesta decisió enmig de les crítiques que han sorgit des de part de l'independentisme, principalment de JxCat, per l'acord amb els socialistes.

La portaveu de JxCat al Congrés, Laura Borrs, va criticar dimarts el pacte i va retreure que no han estat informats de les condicions de la taula de negociació entre el Govern espanyol i la Generalitat: "No ens sentim vinculats a un acord en el qual no hem participat ni hem construt".

Així mateix, el president de la Generalitat, Quim Torra, es va posar en contacte amb el vicepresident del Govern i coordinador nacional d'ERC, Pere Aragons, per expressar-li que un acord de partit no ha de vincular-hi el Govern i per constatar que ERC no és l'únic membre de l'executiu catal, també format per JxCat, van explicar fonts de la Presidncia.

Dimarts Aragons va trucar al president i van acordar reunir-se aquest dijous per abordar aquesta situació: Torra li traslladar directament la seva opinió sobre el pacte amb els socialistes.