Actualitzat 01/04/2015 16:24

Entra en vigor la modificació del Codi de Consum de Catalunya

Stop Desahucios
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 1 Abr. (EUROPA PRESS) -

La modificació de la Llei del Codi de Consum de Catalunya ha entrat en vigor aquest dimecres després que l'aprovés el Parlament el desembre, augmentant la protecció dels consumidors sobre crèdits i préstecs hipotecaris, vulnerabilitat econòmica i relacions de consum en general.

   La reforma serveix per aplicar a Catalunya les directives europees i per actualitzar aspectes de la relació entre les empreses prestadores de serveis bàsics i els consumidors.

   Defineix els criteris de pobresa energètica i vulnerabilitat econòmica per permetre aplicar mesures de protecció que evitin talls de subministraments bàsics a aquestes persones, i també incrementa les garanties de les persones a l'hora de contractar crèdits o préstecs hipotecaris.

   Especifica què es consideren clàusules abusives --com una diferència de més de cinc punts entre la clàusula terra i la sostre-- i reforça els mecanismes de resolució extrajudicial dels conflictes a través de l'arbitratge de consum.

   Regula el contingut de la publicitat, la informació precontractual, el deure d'analitzar la solvència de la persona consumidora, i, per part de les entitats financeres, de crèdit i el notari que intervingui, de fer comprensible les conseqüències econòmiques i jurídiques de la transacció que es faci, especialment en cas d'impagament.

   També reconeix el dret del consumidor a aportar una taxació de l'immoble que haurà de ser acceptada per l'entitat de crèdit, i estableix que els organismes sancionadors de consum poden requerir l'eliminació i cessament de pràctiques abusives o deslleials i, en el cas de les hipoteques, fins i tot adoptar la dació en pagament.

   Per evitar nous casos de comercialització poc adequada de serveis financers i d'inversió a particulars com les participacions preferents i deute subordinat, s'inclouen obligacions d'informació per a totes les empreses que ofereixen aquests serveis.

   S'afegeixen altres mesures de caràcter genèric, com la millora de la protecció dels drets dels treballadors autònoms i microempreses davant de les empreses prestadores de serveis bàsics, com aigua, gas, electricitat i telecomunicacions.

   També s'incorpora l'obligatorietat que aquestes empreses prestadores informin en totes les factures del número de telèfon gratuït d'atenció d'incidències, i es crea una taxa d'inspecció a les companyies que superin les 100 reclamacions davant de Consum.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés