Publicat 9/7/2020 10:47:03 +02:00CET

Entra en vigor el decret de transport i habitatge que amplia la capacitat de Renfe d'endeutar-se

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos
EUROPA PRESS/E. Parra. POOL - Europa Press

MADRID, 9 jul. (EUROPA PRESS) -

El reial decret-llei de mesures urgents en matèria de transport, mobilitat i habitatge, en el qual s'inclou l'ampliació de la capacitat d'endeutament de Renfe fins als 1.000 milions d'euros per compensar la caiguda de demanda, entra en vigor aquest dijous després que dimecres es publiqués en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

El text, que es va aprovar dimarts passat en el Consell de Ministres, també inclou un crèdit extraordinari de 110 milions d'euros per a la Societat Estatal d'Infraestructures de Transport Terrestre (Seittsa).

La norma s'articula al voltant de tres eixos destinats a protegir la salut dels treballadors i els viatgers, garantint la disponibilitat de béns i serveis essencials; proporcionar liquiditat a les empreses del sector i reduir les càrregues administratives simplificant tràmits i procediments.

L'import econòmic de les mesures per a empreses privades del sector del transport, que inclouen la reducció de taxes aeroportuàries per un valor de 60 milions addicionals, ascendeix a 663 milions d'euros.

Quant a les empreses públiques, la norma augmenta la capacitat d'endeutament de Renfe fins als 1.000 milions amb la finalitat de compensar la caiguda de demanda i impulsar la recuperació de serveis, la qual cosa permetrà a la companyia reprendre l'ampliació de serveis en funció de la demanda.

Alhora, s'inclouen 110 milions d'euros d'aportació extraordinària a Seittsa perquè pugui atendre els seus compromisos d'obres públiques a mig termini. Aquesta societat estatal, com a mitjà propi de l'Administració, gestiona una sèrie d'obres ferroviàries i de carreteres. Aquest crèdit no té a veure amb la gestió de les autopistes radials.

Totes aquestes mesures, per un import d'uns 1.770 milions, en complementen d'altres adoptades prèviament, com els 800 milions destinats al transport públic a les comunitats autònomes i els avals i ajuts fiscals al sector.

HABITATGE

Així, amb l'objectiu d'optimitzar l'eficiència dels fons del Pla estatal d'habitatge 2018-2021, que actualment gestionen les comunitats, se'n flexibilitzen les condicions, incrementant de manera efectiva la inversió el 2020 i 2021 i permetent a aquestes administracions territorials redirigir el finançament i els ajuts on sigui més necessari.

Així mateix, el decret millora les condicions de licitació del sòl públic que SEPES posa a disposició d'empreses privades per a la construcció i gestió d'habitatges de lloguer social durant un període màxim de 80 anys. D'aquesta manera, el cànon que aquestes empreses paguen quan s'adjudiquen la licitació pot arribar a ser zero.