Publicat 03/02/2015 13:17

Enginyers de camins catalans veuen una bona solució l'operador privat per a la llançadora a l'Aeroport

Aeropuerto de Barcelona-El Prat
AENA

BARCELONA, 3 febr. (EUROPA PRESS) -

La comissió de gestió d'infraestructures del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya ha considerat que l'accés ferroviari a l'Aeroport de Barcelona és una de les prioritats més urgents, i ha considerat que la proposta de la Generalitat d'una concessió privada per a la construcció d'aquesta infraestructura és una bona solució en moments de dificultats pressupostàries.

En un comunicat aquest dimarts, el Col·legi ha argumentat que la posada en marxa de la línia 9 del Metro de Zona Universitària a l'Aeroport, prevista per al 2016, no cobreix adequadament les necessitats de la majoria dels usuaris, ja que implica diversos transbords i un recorregut de 50 minuts, "res competitiu".

Ha recordat que l'enllaç directe amb les principals estacions de la ciutat, que incloïa estacions sota les dues terminals, tenia una inversió prevista d'uns 290 milions per part del Ministeri de Foment, però ha quedat aparcat per raons pressupostàries, davant del que la Generalitat ha proposat l'alternativa d'una concessió privada.

La proposta de la Generalitat planteja no executar l'estació de connexió amb la T2 per reduir el cost de la inversió en 215 milions d'euros, el que el Col·legi ha considerat un "error" perquè aquest terminal rep un terç de la demanda actual de l'Aeroport i és la que creixerà més els anys vinents; a més, l'ocupen les companyies baix cost, amb un perfil de viatgers més procliu a la utilització del tren.

La comissió de gestió d'infraestructures del Col·legi d'Enginyers de Camins considera que la concessió privada d'infraestructures no només és una solució en moments de dificultats pressupostàries, "sinó que també és un mètode eficient en la utilització de recursos".

Remarca que en aquest cas, a més, la tarifa seria abonada exclusivament pels usuaris ocasionals de l'Aeroport.

L'operador ferroviari privat pot ser una solució si queda clar en els plecs de la concessió que serà l'únic operador del servei, ja que, si no, hi ha un risc molt elevat per a l'operador de no aconseguir el volum de passatgers que faci rendible la inversió, tenint en compte que l'operador actual disposa de recursos materials i humans suficients per millorar notablement la oferta una vegada construïda la nova infraestructura.

Una solució d'aquest problema potencial és la concessió privada únicament de la infraestructura, estudiant la forma de l'equilibri economicofinancer.

L'organisme assegura que aquesta infraestructura contribuiria a millorar la imatge de Barcelona, a més de resoldre les necessitats de mobilitat dels usuaris, i ha retret que Barcelona "torna a estar discriminada" respecte a altres connexions ferroviàries a aeroports que han estat finançades amb els Pressupostos Generals de l'Estat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés