BARCELONA 24 març (EUROPA PRESS) -
Els treballadors afectats per Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) presentats per l'afectació que els ha produt la crisi del coronavirus han tornat a pujar aquest dimarts, fins als 271.432, amb 27.172 més respecte dilluns.
Un total de 30.781 expedients temporals s'han registrat telemticament davant la Conselleria de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, l'autoritat laboral competent a Catalunya, han informat fonts del departament a Europa Press.
Els empleats als quals s'aplica un ERTO a Catalunya han passat dels 244.260 del dilluns als 271.432, després que el dilluns es registrés per primera vegada un descens dels afectats per expedients temporals.
En concret, es va passar dels 247.690 treballadors afectats per ERTO fins al diumenge als 244.260 del dilluns, malgrat que el nombre d'expedients temporals va créixer en uns 1.100 aquest mateix dia, dels 25.160 als 26.290.
La Conselleria de Treball va explicar que aquesta lleu variació en els empleats als quals se suspn temporalment el contracte i passen a cobrar l'atur es deu al fet que les empreses van prenent decisions "en funció dels esdeveniments" i poden desistir els expedients que han presentat i registrar uns nous.
Va remarcar que "els expedients estan vius" i que pot ser que alguns ERTO s'hagin tornat a presentar per de manera parcial, afectant a menys treballadors i modificant els motius pels quals es fan, passant de la causa de fora major a causes ordinries --tcniques, productives, organitzatives o econmiques--.
PER PROVÍNCIES
La província més afectada continua sent la de Barcelona, amb 21.878 expedients temporals presentats davant la Conselleria de Treball i 215.750 treballadors.
A Girona, s'han registrat 3.429 ERTO, aplicats sobre 23.919 empleats; a Tarragona, 3.754 ERTO, amb 21.850 treballadors afectats, i a Lleida, 1.720 ERTO, amb 9.913 empleats.
AUGMENT EXPONENCIAL
El Govern ha anat informant diriament des del dissabte 14 de mar dels ERTO que s'han anat presentant --la primera dada recollia els expedients registrats durant la setmana del 9 de mar--, detallant el nombre de treballadors afectats i desglossant les xifres per províncies, amb la de Barcelona acaparant la gran majoria.
La presentació d'ERTO ha anat augmentant exponencialment amb els dies: el divendres 13 de mar unes 17 empreses havien registrat expedients a Catalunya, amb 203 treballadors afectats, i el dilluns 16 de mar ja eren 70, amb 3.819 treballadors afectats.
El dimarts 17 van pujar fins als 206 expedients, amb 24.337 treballadors afectats; el dimecres 18 van arribar als 360, amb 27.651 empleats als quals se'ls ha susps el seu contracte temporalment, i el dijous 19 s'havien presentat 597 expedients, amb 32.452 treballadors afectats.
El gran salt es va produir el divendres 20 de mar --fins al migdia, el dissabte van afegir els que van entrar a la tarda--: es van disparar als 8.640 expedients temporals, amb 152.230 treballadors afectats.
El dissabte 21 els treballadors afectats van arribar fins als 210.332, amb 16.957 ERTO, i el diumenge 22 van créixer fins als 247.690 empleats, amb 25.160 expedients.