Publicat 12/03/2014 17:20

Els partits volen millorar el finançament del transport metropolità però difereixen en solucions

MADRID, 12 març (EUROPA PRESS) -

Els partits polítics han coincidit aquest dimecres al Congrés en la necessitat de millorar el finançament del transport metropolità per alleujar el cost que recau sobre els usuaris, però discrepen sobre les vies a les quals recórrer per solucionar aquesta qüestió.

El Ple del Congrés ha acollit aquest dimecres el debat d'una moció de CiU que demana un nou model de finançament del transport públic metropolità que garanteixi a les administracions competents la seva suficiència i la previsibilitat de recursos per part de l'Estat.

Al debat, tots els grups parlamentaris han coincidit en la necessitat de trobar una solució al deute del transport metropolità, però mentre l'oposició culpa de la situació a l'Estat per haver reduït les seves aportacions, el PP defensa que el deute era anterior i atribuïble a una multitud de circumstàncies.

El diputat de CiU Pere Macias ha centrat la seva intervenció en el pacte metropolità del transport de Barcelona, i ha avançat un pacte amb el PP i PSOE per aprovar un text que estudiï alternatives al seu finançament, introduint criteris de fiscalitat ambiental.

La diputada del PP María Ángeles Esteller ha mostrat també la seva preocupació pel deute del transport metropolità i la desproporcionada pujada de tarifes, però ha demanat estudiar totes les causes que han portat a aquesta situació "tan crítica", entre les quals ha inclòs la disminució de la demanda, la insuficiència d'aportacions de les administracions i també la mala gestió d'algunes empreses concessionàries.

540 MILIONS DE DEUTE A BARCELONA

Segons ha defensat, el deute de 540 milions acumulat a Barcelona és "d'abans que governés el PP", i per tant no ha estat originat per la disminució d'aportacions de l'Estat.

A més, ha recordat que tots els grups catalans estan representats al consorci de l'àrea metropolitana i per tant són "corresponsables" de la situació i la pujada de tarifes.

A l'acord s'ha sumat el PSOE, el diputat del qual Román Ruiz Llamas ha incidit en la necessitat de complir els requisits europeus en matèria mediambiental i de salut i ha assenyalat directament el PP per la disminució d'aportacions: "De 150 milions el 2011 s'ha disminuït a 94", ha denunciat.

TARIFES

Per la seva banda, la diputada d'ICV Laia Ortiz ha recordat les "múltiples i àmplies" mobilitzacions en protesta per la pujada de les tarifes, i ha defensat que això exigeix una priorització per un acord amb criteris d'"equitat, eficiència i sostenibilitat", ja que la mobilitat és un dret de la ciutadania.

Mentrestant, la diputada d'ERC Teresa Jordà ha coincidit que el problema del deute no es resoldrà augmentant "infinitament" el preu del servei a l'usuari, i ha exigit la necessitat d'una llei de finançament del transport metropolità que asseguri el seu futur i continuïtat.

Finalment, Unió, Progrés i Democràcia (UPYD) ha reclamat que s'abordi aquest assumpte des d'una política d'Estat donada la necessitat d'afavorir el transport públic, segons ha sostingut el seu diputat Carlos Martínez Gorriarán.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés