BARCELONA, 1 oct. (EUROPA PRESS) -
Els lletrats del Parlament han comunicat aquest dilluns als grups que el punt clau del dictamen sobre els diputats suspesos que es votarà aquest dimarts pot aprovar-se per majoria simple, no absoluta com van dir al principi.
Fonts parlamentàries consultades per Europa Press han explicat que així ho ha traslladat aquest dilluns el secretari general de la Càmera, Xavier Emmurallo --màxim responsable dels juristes del Parlament--, als coordinadors dels grups.
El dictamen impulsat per JxCat i ERC consta de dos punts: l'A no generava polèmica perquè serà votat en contra pels grups independentistes per mostrar el seu rebuig a la suspensió dels diputats processats dictada pel Tribunal Suprem.
La polèmica estava en el B, amb el qual JxCat i ERC volen que la Cambra aprovi que els diputats suspesos puguin designar a un membre dels seus grups respectius perquè exerceixi de forma delegada el seu drets com a diputats --com el dret a votar en els plens, per exemple--.
Aquest segon punt no compta amb el suport de la CUP, ja que els anticapitalistes consideren que suposa acatar de facto el Tribunal Suprem, i sense el seu vot s'obria la possibilitat que no prosperés i que la situació dels diputats sobiranistes quedés als llimbs.
JOAN RIDAO
En una intervenció en comissió el divendres, el lletrat major de la Cambra, Joan Ridao, va avisar que era necessària la majoria absoluta de la Cambra perquè prosperés el punt clau --així, sense el vot de la CUP, JxCat i ERC corrien el risc de fracassar en la seva obstinació d'aprovar-ho--.
Ridao va citar l'article 25 del reglament del Parlament per expressar que, tenint en compte "la gravetat i la transcendència del dictamen", el ple, que és l'òrgan suprem de la Cambra, havia d'adoptar l'acord per majoria absoluta.
En la reunió d'aquest dilluns de Muro amb els grups, el secretari general ha comunicat el contrari: que la majoria simple val, per la qual cosa el dictamen quedarà aprovat amb tota probabilitat per majoria simple amb els vots de JxCat, ERC i els comuns, i malgrat que la CUP eventualment voti en contra o s'abstingui.
Els diputats afectats per la suspensió del Tribunal Suprem són l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont; l'ex-vicepresident Oriol Junqueras; els exconsellers Jordi Turull, Raül Romeva i Josep Rull, i el líder de JxCat en la Cambra Jordi Sànchez.