El Parlament ha passat del 5,7% de diputades el 1980 al 43% actual
BARCELONA, 7 març (EUROPA PRESS) -
Els comuns són el grup del Parlament que té més diputades, amb un 62,8% dels seus vuit representants, mentre que el PP català és el que menys té, només hi ha dona una d'entre quatre electes.
Després dels comuns, el segon grup amb més presència de dones és la CUP, amb el 50%, seguida d'ERC, amb el 46,8%; de Cs, amb el 41,6%; del PSC, amb el 41,1%, i de JxCat, amb el 38,2%, ha informat el Parlament en un comunicat.
La paritat en els grups té encara camí per recórrer, doncs solament hi ha dues dones entre els líders dels set grups parlamentaris: Inés Arrimadas, de Cs, i Marta Rovira, d'ERC.
Quant a les portaveus, destaca el lideratge de dones a JxCat, amb Elsa Artadi; al PSC-Units, amb Eva Granados, i als comuns, amb Elisenda Alamany.
La presidència del Parlament també ha estat un càrrec tradicionalment ocupat per homes, com actualment amb Roger Torrent, si bé hi ha hagut dues presidentes: Núria de Gispert (2010-2012) i Carme Forcadell (2015-2017).
A més, en l'òrgan rector de la Cambra, la Mesa del Parlament, solament hi ha una dona, que és la secretària quarta, Alba Vergès (ERC).
En total, el Parlament té 58 diputades, un 43% dels escons, la xifra més alta registrada en l'inici d'una legislatura.
La presència de la dona en la Cambra catalana ha augmentat significativament des de 1980, quan solament hi havia set diputades, el 5,2% del total de l'hemicicle.
LEGISLACIÓ FEMINISTA
També ha anat en augment l'acció legislativa en favor de la igualtat de gènere i el 2015 es va aprovar la Llei d'igualtat efectiva entre dones i homes, que reconeix la representació i la participació paritàries en tots els àmbits de presa de decisions com a requisit necessari i estableix que cap dels dos sexes ha de tenir una representació superior al 60% ni inferior al 40% en cap àmbit.
Abans, a l'abril de 2008, el Parlament va aprovar la Llei del dret de les dones a eradicar la violència masclista, que reconeix el paper històric i pioner dels moviments feministes i té la finalitat de reconèixer i garantir plenament el dret de les dones a desenvolupar la seva vida en llibertat.
La presència de les dones en l'Administració parlamentària és del 56,89%, tenint en compte que té 132 treballadores d'un total de 232.