Publicat 05/11/2021 16:51CET

Els comuns proposaran al Govern central apostar pels trens nocturns i "trencar la radialitat"

Jéssica Albiach, Ernest Urtasun i Georgina Montesinos en un acte a l'Estació del Nord
ECP

Proposen crear una xarxa de trens nocturns per connectar 200 ciutats europees

BARCELONA, 5 nov. (EUROPA PRESS) -

Els comuns traslladaran al Ministeri de Foment en les pròximes setmanes les seves propostes per potenciar el ferrocarril, entre les quals destaca una aposta pels trens nocturns i "trencar la radialitat i la centralitat" del transport a la Península, ha sostingut la líder dels comuns al Parlament, Jéssica Albiach.

Ho ha dit aquest divendres en un acte a l'Estació del Nord de Barcelona juntament amb l'eurodiputat dels comuns i vicepresident del grup de Verds-ALE al Parlament Europeu, Ernest Urtasun; la secretària general de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP), Georgina Montesinos, i l'eurodiputada alemanya dels Verds-ALE Anna Deparnay-Grunenberg, que hi ha intervingut telemàticament.

Els comuns han presentat en aquest acte una proposta per crear una xarxa de trens nocturns per connectar 200 ciutats europees, per la qual cosa Urtasun ha afirmat que cal tenir un marc europeu i "voluntat política a casa", i ha cridat a la implicació del Govern central i del Govern català.

"Necessitem anar més enllà, hi haurà incentius europeus, però cal voluntat política, necessitem impuls públic", ha reclamat l'eurodiputat morat, que ha explicat que a Europa ja hi ha quatre operadors que estan posant en funcionament línies nocturnes, i que la Comissió Europea presentarà el 14 de desembre el seu pla d'acció de ferrocarril.

També ha demanat revisar la fiscalitat de les aerolínies, que ara mateix estan exemptes de pagar l'IVA, i per tant fan que el transport ferroviari no pugui competir en les mateixes condicions, per la qual cosa ha insistit a "restablir l'impost d'ús de querosè en les aerolínies".

CONNECTAR BARCELONA I GIRONA AMB 40 CIUTATS EUROPEES

Albiach ha destacat que aquesta xarxa nocturna permetria connectar Girona i Barcelona amb "més de 40 ciutats europees", i ha celebrat que el discurs de la justícia climàtica estigui cada cop més estès, en la COP26 que s'organitza aquesta setmana a Glasgow.

Ha recordat que els anys 90 va ser una època letal per al ferrocarril, amb l'aparició de les aerolínies 'low cost', i ha demanat tornar al que es feia bé en el passat: "No és gens estrambòtic, és mirar enrere i veure què s'estava fent bé", ha argumentat.

Per part seva, l'eurodiputada alemanya ha explicat que si es vol revertir la tendència de viatjar amb avió s'ha d'apostar per trens còmodes i ràpids, per la qual cosa caldria millorar els vagons actuals, i també ha reclamat una plataforma de reserva de bitllets europea, ja que per a viatges internacionals se n'han de fer servir diverses.

La secretària general de PTP ha destacat que una xarxa de trens permetria una "vertebració territorial" més gran en comparació amb els avions, i ha destacat el cas de l'operadora austríaca ÖBB, que ha estat la primera a recuperar els serveis nocturns a 25 ciutats de sis països diferents.

TRASPÀS DE RODALIES

Sobre el traspàs de Rodalies, Albiach ha explicat que treballen per obrir la negociació al Govern central, i ha destacat que estan "arrossegant el PSOE perquè entengui aquesta necessitat", que considera que s'ha de treballar en la comissió bilateral Govern central-Generalitat.

Ha destacat que en els pressupostos generals de l'Estat (PGE) hi hagi una partida de més de 1.500 milions per a ferrocarril, i ha reclamat que els comptes de la Generalitat també contemplin una aposta clara pels trens, i pel tren-tram a Tarragona i la Costa Brava.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés