EIT Urban Mobility impulsarà des de Barcelona una mobilitat més sostenible a Europa

Publicat 19/11/2019 18:01:30CET
(E-D) La CEO d'EIT Urban Mobility, Maria Tsacachidis; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; l'alcalde de Milà, Giuseppe Sala; el president de SEAT,  Luca de Meo; i el rector de la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya), Francesc Torres.
David Zorrakino - Europa Press

L'Hospitalet de Llobregat (BARCELONA), 19 nov. (EUROPA PRESS) -

El projecte EIT Urban Mobility, amb seu a Barcelona, s'ha engegat aquest dimarts amb l'objectiu de finançar projectes que aportin solucions de mobilitat per fer més habitables les ciutats europees, i les converteixi en més sostenibles, inclusives, segures i intel·ligents.

Durant l'Smart City Expo World Congress, que se celebra a la Fira de Barcelona Gran Via, s'ha celebrat un acte de suport al projecte que ha comptat amb l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; l'alcalde de Milà, Giuseppe Sala; la consellera delegada d'EIT Urban Mobility, Maria Tsavachidis; el president de Seat, Luca de Meo, i el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Francesc Torres.

L'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) va crear el desembre del 2018 la comunitat d'innovació EIT Urban Mobility i va triar el consorci MOBiLus per coordinar aquest projecte.

El consorci està integrat per 48 socis de 15 països, entre ells les ciutats d'Àmsterdam, Munic i Milà, universitats com la UPC, el KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, Technion i Aalto University, instituts com Fraunhofer, AMS i CTAG, i empreses com ara BMW, SEAT, TomTom i Siemens.

L'EIT Urban Mobility tindrà una vigència de 7 a 15 anys i un finançament de fins a 400 milions d'euros, l'organisme de la Comissió Europea per fomentar l'excel·lència en matèria d'ensenyament superior, investigació i innovació dins de la Unió Europea.

MARIA TSAVACHIDIS: OBJECTIUS

Tsavachidis ha explicat que de cara a l'any 2026 el projecte vol comptar amb el suport de 180 'startups', alliberar espai destinat als vehicles en el 90% de les ciutats que participen en la iniciativa, presentar 125 nous productes, incrementar la mobilitat compartida i obtenir inversions per valor de 38 milions d'euros.

Després de la primera convocatòria de projectes, que es va presentar a l'abril, s'han seleccionat més de 60 projectes que es duran a terme a escala europea durant els propers dos anys, amb iniciatives que van des de l'àmbit acadèmic i l'educació fins a projectes d'innovació i creació de negocis.

ADA COLAU: MOBILITAT SALUDABLE I RACIONAL

L'alcaldessa Ada Colau ha instat a canviar la mobilitat de les ciutats per una qüestió de salut, però també de sostenibilitat: "La mobilitat ha de canviar de forma estructural, global i ràpida. No hi ha temps".

Així, ha lamentat que els nivells actuals de contaminació no són acceptables perquè "provoquen centenars de morts prematures, milers de persones estan malaltes per problemes relacionats amb la contaminació i els nens veuen afectat el seu desenvolupament cognitiu".

Per això, ha apostat per promoure alternatives com l'ús del transport públic i de la bicicleta, i la pacificació dels carrers: "És una qüestió de racionalitat. La ciutat està urbanísticament pensada per a homes blancs que anaven a treballar amb cotxe, però ara la realitat és molt més diversa".

"No es va en contra del cotxe ni de ningú, però és una qüestió de racionalitat, de vida saludable i de sociabilitat", i ha indicat que el sector econòmic entén que això no és una imposició política o ideològica, sinó un repte compartit.

LUCCA DE MEO: MICROMOVILIDAD

Lucca De Meo ha coincidit amb Colau i ha apostat per la micromovilitat, perquè ha considerat que els cotxes no sempre són la solució més eficient per segons quin tipus de trajectes i el nombre de persones que es transporten.

En aquest sentit, ha recordat les innovacions que Seat ha presentat aquest dimarts en el Smart City Expo World Congress, com la seva primera motocicleta elèctrica, que preveu llançar al mercat el 2020.

L'alcalde de Milà, Giuseppe Sala, ha posat el focus en les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies a les ciutats i ha constatat que Milà no és una ciutat gaire gran, cosa que afavoreix el desplaçament de nord a sud, i que un repte és adaptar els carrers.

I Francesc Torres (UPC) ha destacat la importància que les universitats col·laborin en projectes europeus per encarar els reptes de la mobilitat i la digitalització: "Som dipositàries i generadores de coneixement".

Contador